Xandros

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

FEATURE DESCRIPTION
KEY FEATURES Xandros to komercyjna dystrybucja Linuksa oparta na Debianie, warta zainteresowania, szczególnie dla osób nowych w świecie Linuksa. Jej założeniem jest maksymalne uproszczenie systemu, tak aby budził jak najwięcej skojarzeń z MS Windows. Instalacja i wstępna konfiguracja systemu jest tutaj dziecinnie prosta.
Supported architectures i386
Minimal hardware requirements Pentium II, 64 MB RAM, 1,5 GB HDD, Bootable CD.
Software freedom status Zawiera własnościowe oprogramowanie.
INSTALACJA
Installer - overall (7) Instalator Xandrosa bardzo przypomina instalator Windows XP. Podczas kopiowania plików autorzy raczą nas prezentacją najlepszych cech swojego systemu. Opcji podczas instalacji jest niedużo i wszystkie są oczywiste. Gdy zadowalają nas standardowe opcje, instalacja Xandrosa sprowadza się do czterech kliknięć myszą. W sam raz dla osoby pierwszy raz instalującej Linuksa. Zaawansowanych użytkowników instalator Xandrosa może jednak zawieść.
Package selection (5) Wybór pakietów możliwy od wersji 3.0.
Predefined package groups (5) Wybór grup pakietów możliwy od wersji 3.0.
Expert mode install (5) Możliwość instalacji w trybie eksperta (ulepszona w instalatorze Xandrosa 3.0).
Graphical installer (9) Bardzo dopracowany graficznie instalator naprawdę cieszy oczy :)
Installer speed (8) Dobra szybkość instalacji. Drugie miejsce z testowanych systemów po Yoperze. Od 10 do 20 minut.
KONFIGURACJA
Graphical system management (8) Wiele dobrych konfiguratorów. Wybitny konfigurator drukarek, łatwa konfiguracja X-ów. W wersji 3.0 dostępny jest również klikalny konfigurator OpenVPN - cecha wyjątkowo przydatna dla deweloperów domowych.
Console-based system management (2) Xandros stawia na graficzne konfigurowanie systemu, konsolowe narzędzia są zaniedbane, ale wynika to z filozofii dystrybucji.
PAKIETY
Number of packages (9) Sporo pakietów przygotowanych przez twórców dystrybucji + dostęp do repozytorium Debiana stawia Xandrosa w czołówce pod względem liczby pakietów.
Package management, automatic dependency resolving (7) Bardzo dobry system pakietów Debiana. Mininalna obniżka notowań za pojawiające się nieraz konflikty w przypadku mieszania pakietów Xandrosa i Debiana.
Graphical package management tools (9) Xandros Networks - zmodyfikowany Synaptic to lider rynku jeśli chodzi o narzędzie do prostej instalacji (oraz zakupu) oprogramowania.
WYDAJNOŚĆ
System boot-up speed (5) Zadowalająca szybkość ładowania systemu. Zauważalnie szybsza niż oryginalny Debian.
System responsiveness (6) Praca z systemem jest wygodna i szybka.
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularity (4) System mało popularny w Polsce ze względu na brak polonizacji oraz cenę.
Security focus (7) Bezpieczeństwo jest traktowane w Xandros Desktop OS jako jeden z priorytetów. Standardowo większość niepotrzebnych serwisów jest wyłączona - firewall jest więc praktycznie zbędny.
Stability and maturity (5) Xandros na serio zaczął być traktowany mniej więcej w roku 2004, wcześniejsze edycje nie były dostatecznie dopracowane. Od tego czasu system jednak bardzos się zmienił i obecnie uchodzi za stabilny. Więcej będzie można jednak o tym powiedzieć, gdy popularność wzrośnie i Xandros zacznie być stosowany przez firmy zamiennie z SUSE i RedHatem w kluczowych wdrożeniach.
LOKALIZACJA
Does the installer support multiple languages? (0) Instalator po angielsku.
Is the system localized after installation? (2) System po instalacji nie jest spolonizowany. Poprawnie ustawia się jedynie strefa czasowa. Dostępne są polskie znaki.
Is manual system localization easy? (3) Brak prostej metody polonizacji systemu.
APLIKACJE/SIECI
Support for restricted formats (8) ?
Sagem DSL modem support (7) Podobnie jak w przypadku Debiana, eagle-usb dostępne jest w spakietowanej postaci. Aby uzyskać dostęp do repozytorium, trzeba jednak ręcznie wpisać je do /etc/apt/sources.list.
Alcatel DSL modem support (0) ?
ISDN support (5) Brak wsparcia dla ISDN do wersji 2.5. Od wersji 3.0 (ale niestety tylko w wersji płatnej) dostępna jest klikalna konfiguracja ISDN.
Wireless support (7) Bardzo dobra obsługa kart bezprzewodowych.
Dodaj nową wypowiedź
- +