Co nowego w Ubuntu 8.10

Do kolejnego wydania Ubuntu pozostały 2 miesiące. Postanowiłem więc sprawdzić jakie ciekawostki tym razem przygotowują dla nas deweloperzy Ubuntu. Znów brak wielkich, rewolucyjnych zmian niektóre jednak są bardzo ciekawe. Postanowiłem więc napisać o nich parę słów ;)

Zmiany można znaleźć w dwóch miejscach – na launchpadzie oraz stronie Ubuntu.com. Ta druga nie dostarcza jednak zbyt wielu informacji – jedynie o aktualizacji oprogramowania do nowszych wersji. I tak dowiedziałem się, że Alfa 4 posiada nową wersję serwera X.org oraz kernela. Z ciekawszych rzeczy to nowy Network Manager posiadający jedną z najbardziej oczekiwanych przeze mnie funkcji – obsługę sieci 3G. Choć już teraz nie ma problemu z ustanowieniem połączenia deweloperzy obiecują jeszcze bardziej usprawnić ten proces. Do minusów (dużych) trzeba zaliczyć fakt, że aktualnie wszystkie rzeczy jak APN czy hasło musiałem wpisywać ręcznie. Przeciętny użytkownik na pewno by się w tym pogubił.
Oprócz tego pojawiły się takie rzeczy jak:
brak konieczności logowania by się połączyć (również oczekiwana funkcja)
zarządzanie połączeniami PPP oraz PPPOE
zarządzanie wieloma aktywnymi urządzeniami.

Goście, goście

Pojawiło się również oczekiwane przez niektórych (w tym przeze mnie) konto gościa. Osobiście uważam, że jest to świetne rozwiązanie również z punktu widzenia bezpieczeństwa. Po pierwsze nie każdemu znajomemu możemy za ufać na tyle by dać mu dostęp do naszych plików (a nuż znajdzie nasze tajne plany dominacji nad światem…) a po drugie możemy bez zastanawiania się zapisywać nasze hasła i loginy w przeglądarce bez obawy, że znajomy przypadkiem zaloguje się na naszą pocztę. Gość nie ma praktycznie żadnych uprawnień – nie ma dostępu do plików innych użytkowników oraz nie może zapisywać na stałe żadnych plików (katalog gościa jest tymczasowy).

Katalog prywatny

Kolejną miłą sprawą jest prywatny katalog (~/Private) do którego nie tylko nie mają dostępu inni (chroot 700) ale jest również szyfrowany! Aktualnie wymagane jest wprowadzenie 3 prostych komend:
sudo apt-get install ecryptfs-utils auth-client-config
sudo auth-client-config -p ecryptfs_standard -t pam-auth,pam-session,pam-password
ecryptfs-setup-private
Mam nadzieję, że w wersji finalnej obejdzie się bez nich i szyfrowanie będzie włączone domyślnie.

Czyściciel

Po wielu aktualizacjach dystrybucji z systemu robi się śmietnik – posiadamy masę niepotrzebnych pakietów, stare kernele itd. W najnowszym Ubuntu pojawić się na czyściciel, który posprząta śmieci pozostałe po aktualizacjach.
Instalacja z USB
W końcu będzie możliwa łatwa i wygodna instalacja Ubuntu z pendrive'ów. Jest to kolejna broń w naszych rękach – płytki z Linuksem nie mamy zazwyczaj w kieszeni bo ciężko ją tam zmieścić. Co innego mały klucz USB który na dodatek jest szybszy.

Szybszy start

Najnowsze KDE od ekranu logowania do gotowego systemu przechodzi w kilka sekund. Co innego Ubuntu, które potrzebuje dużo więcej a przecież nikt nie lubi czekać. Zmieniając kolejność uruchamiania, aktualizując skrypty oraz wyrzucając zbędne rzeczy deweloperzy chcą skrócić ten czas do minimum.

Nowy wygląd instalatora

Nieuaktualniany od początku instalator ma w końcu wybrać się do salonu kosmetycznego i trochę odmłodzić. Nie ma jednak jeszcze zbyt wiele konkretów. Podczas instalacji Alfy 4 nie zauważyłem różnic pomiędzy starym a aktualnym instalatorem.

Autoinstalacja sterowników

Już teraz Ubuntu potrafi samo wybrać najlepsze sterowniki do kart graficznych i niektórych urządzeń bezprzewodowych i w razie potrzeby automatycznie je ściągnąć i zainstalować. Teraz dojdą do listy sterowniki do drukarek. Plusów chyba nie muszę wymieniać bo są nader oczywiste ;)

GUI do edycji fontconfig

Dotychczas aby korzystać z dobrodziejstw ustawień fontconfig musieliśmy ręcznie modyfikować plik. Teraz ma się to zmienić – wygodne GUI pozwoli nam manipulować osobistymi ustawieniami czcionek. Przydatne zwłaszcza gdy na komputerze pracuje wielu użytkowników.

Taby w Nautilusie

TAK! Nareszcie to na co wielu z nas czekało! Nautilus doczekał się możliwości przeglądania w kartach (tabach).

Szybkie wyszukiwanie w Synapticu

Bardzo przydatna rzecz. Wystarczy wpisać i po chwili wyniki zostaną automatycznie odfiltrowane – nie musimy nawet naciskać Enter.

Inne

Inne zmiany to m.in. wprowadzona obsługa BIOS Software RAID/FakeRAID, lepsza obsługa flasha, przyspieszenie instalacji z DVD, uporządkowane sprawdzanie pisowni, integracja z PackageKit, uporządkowanie menu oraz polepszenie zarządzania energią. Oczywiście to nie wszystko. Myślę jednak, że te unowocześnienia są najważniejsze z pkt widzenia przeciętnego użytkownika.
Warto też zaznaczyć, że nie zniknął głośny problem z parkowaniem głowicy. Również nie wszystkie klawisze multimedialne działały od razu – trzeba je było skonfigurować w System → Preferencje → Skróty Klawiszowe. Domyślny wygląd tylko trochę się zmienił jednak zauważalnie i są to zmiany bardzo przyjemne. Mimo to z tego co wiem do wydania wersji stabilnej domyślny motyw ma być zupełnie nowy.

Warto już teraz?

Czy warto już przechodzić na nową wersję? Jeśli lubisz prawdziwą jazdę bez trzymanki to jak najbardziej. Osobiście mam zainstalowaną Alfę tylko w celach testowych. Większość rzeczy nie jest jeszcze gotowa a stabilność jest dużo gorsza jak w Hardym. Wydanie stabilne planowane jest na 30-go października więc chyba warto poczekać.
Jeśli komuś bardzo zależy na obsłudze sieci 3G jest możliwość zrobienia tego na Ubuntu 8.04. Wystarczy dodać repozytorium:

deb http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy main

I uaktualnić system.