Krótka instrukcja obsługi SVN

Zakładając że masz już uprawnienia do Subversion (jeśli nie masz, poproś o nie michuka mailem lub jabberem), możemy przejść do konfiguracji tego ustrojstwa :)

Na początek warto przeczytać artykuł wyjaśniający czym jest Subversion, po co się tego używa i do czego to służy: Subversion dla każdego. Jeśli jesteś leniwy i nie masz ochoty czytać to poniżej jest podsumowanie oraz instrukcje jak skonfigurować repozytorium artykułów jakilinux.org.

Konfiguracja repozytorium

Najpierw ściągamy repozytorium:

svn --username LOGIN co https://musielak.eu/public/jakilinux-articles

Wchodzimy do katalogu jakilinux-articles/articles i tam mamy aktualne artykuły czekające na korektę/publikację. Jeśli którymś miałeś się zająć (powinieneś mieć taska na Jirze z linkiem do tego artykułu w SVN lub wiki), to można zabrać się do pracy.

Dodawanie nowych tekstów/tłumaczeń

Jeśli chcesz korzystać z SVN przy tworzeniu nowych tekstów, możesz to robić. Co więcej, jest to wskazane. Alternatywnie można użyć wiki.

Aby dodać nowy tekst do Subversion, tworzymy plik który będzie służył do edycji artykułu, np. artykul.html i wrzucamy go do katalogu ze ściągniętym repozytorium: jakilinux-articles/artykuly. Tam wydajemy komendy:

svn add artykul.html
svn commit

i podajemy informacje co komitujemy (np. "tłumaczenie tekstu XYZ").

I tyle :). Należy jeszcze o fakcie dodania nowego artykułu poinformować michuka (mailowo lub jabberem). Jeśli było już zadanie w Jirze, to należy w komentarzu podać link do tekstu w SVN i informację czy nadaje się to już do korekty czy jeszcze zamierzamy nad tym popracować. W przypadku oddania tekstu do korekty, przejmuje go inna osoba. Ty będziesz mógł obejrzeć historię zmian używając komendy svn diff, albo (co zalecane) graficznego narzędzia do podglądu historii zmian SVN, np kdesvn z wtyczką KDiff3 (lub dowolnego innego klienta SVN). Więcej w artykule podlinkowanym na starcie.

Korekta

Artykuł edytujemy standardowo, w ulubionym edytorze. W momencie jak jesteśmy już z niego zadowoleni, wpisujemy w katalogu w którym się on znajduje:

svn update

Jeśli nic się nie stało (nie ma konfliktów), dajemy:

svn commit

I wpisujemy swoje zmiany (jedno zdanie starczy, np: "korekta").
Jeśłi jest konflikt, to musimy zajrzeć do artykułu raz jeszcze i wybrać jedną z dwóch wersji tekstu przy każdym konflikcie. Ogólnie konfliktów nie powinno być — zazwyczaj jedna osoba pracuje nad danym plikiem, potem przekazuje pracę kolejnej. Ale zawsze trzeba to sprawdzić, bo na przykład michuk czy t_ziel mógł poprawić jakąś literówkę i scommitować plik podczas jak Ty go edytowałeś. SVN sobie z tym ładnie radzi i najczęściej po prostu inteligentnie scala plik w jedno. Ale jeśli zmienialiśmy dokładnie ten sam kawałek tekstu to nie jest na tyle bystry żeby wybrać lepszą wersję :)

Po skomitowaniu jesteśmy wolni. Należy na Jirze, przy odpowiednim tasku zaznaczyć, że tekst jest poprawiony. Warto też poinformować o tym fakcie michuka na Jabbrze lub mailem, co by nie zapomniał :)

Pytania

Jeśli masz pytania odnośnie obsługi SVN, pisz bezpośrednio do michuka na jabbera lub maila: gro.xunilikaj|kuhcim#gro.xunilikaj|kuhcim.