Sabayon

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

CECHA OPIS
GŁÓWNE CECHY DYSTRYBUCJI Sabayon Linux – to imponująca graficznie dystrybucja oparta na Gentoo, korzystająca z dobrodziejstw systemu Portage, posiadająca także własny system pakietów o nazwie Entropia, który znacznie upraszcza i skraca proces instalacji nowych programów w porównaniu z Gentoo. Dystrybucja prężnie rozwijająca się, z ogromną ilością pakietów, a także bardzo bogatą dokumentacja dzięki powiązaniu z Gentoo. Zalecana dla tych użytkowników, którzy szukają innowacyjności i zaskakującego wyglądu, także stabilności znanej z Gentoo.
Wspierane architektury x86, x86_64, amd64
Minimalne wymagania sprzętowe Ponieważ twórcy Sabayona postawili m.in. na bardzo atrakcyjny wygląd systemu i bogate efekty graficzne wymagania systemowe do instalacja nie są małe. Możemy o nich przeczytać tutaj
Wolne oprogramowanie? (0) System oparty jest przede wszystkim o wolne oprogramowanie, lecz zawiera także przygotowane pakiety z zamkniętym oprogramowaniem (m.in. NVIDIA i ATI).
INSTALACJA
Instalacja - ogółem (0) Dla osoby początkującej polecamy instalację z płyty LiveDVD, nie powinna przynieść większych problemów. Sprowadza się ona do wyboru lokalizacji, środowiska graficznego, miejsca na dysku twardym (jest możliwość automatycznego podziału dysku na partycje lub ręczne utworzenie partycji), wyboru pakietów (jest to opcjonalne, zalecane zaawansowanym użytkownikom), utworzenia kont użytkowników. Dla użytkowników bardziej zaawansowanych istnieje wersje CoreCD, która zawiera tylko niezbędne pakiety do przeprowadzenia instalacji w trybie tekstowym, pozwala jednak na znacznie lepsze dopasowanie instalacji do własnych potrzeb.
Wybór rodzaju instalacji - predefiniowane pakiety (desktop/serwer) (0) W zależności od wersji Dvd live - KDE lub GNOME, Sabayon Linux Fluxbox Empty Desktop, Sabayon Media Center (zawiera XMBC), Sabayon Core Environment (idealny na serwer bez środowiska graficznego).
Wybór rodzaju instalacji ekspert/początkujący (0) Brak wyboru rodzaju instalacji, jest możliwość wyboru instalowanych pakietów.
Graficzny instalator (0) Tak, Anaconda - znana wszystkim z Fedora Linux.
Szybkość instalatora (0) W zależności od mocy komputera i wyboru pakietów, instalacja może potrwać od 20 minut do 3 godzin.
KONFIGURACJA
Graficzne zarządzanie systemem (0) Brak. Można wykorzystać dostępne narzędzia graficzne zawarte w środowiskach KDE, GNOME, XFCE.
Tekstowe zarządzanie systemem (0) System nie posiada narzędzi do konfiguracji systemu w trybie tekstowym. Konfiguracja odbywa się poprzez ręczną edycję plików konfiguracyjnych zawartach w katalogu /etc w wykorzystaniem edytorów vim lub nano.
PAKIETY
Liczba pakietów (0) Ponieważ system jest w pełni kompatybilny z Gentoo korzysta także z systemu Portage zawierającego kilkanaście tysięcy pakietów, a dzięki narzędziu emerge rozwiązuje także wymagane zależności. Można także korzystać z systemu prekompilowanych pakietów systemu Entropia, który znacznie skraca proces instalacji. System pozwala na pracę w trybie mieszanym, można mieć zainstalowane jednocześnie pakiety z Portage jak i Entropii.
Graficzne narzędzie do instalacji oprogramowania (0) Do zarządzania pakietami systemu Entropia w trybie graficznym służy Spritz, od wersji Sabayon Linux 4.1 program o nazwie Sulfur. Pozwala on na wyszukiwanie, instalację, aktualizację pakietów w bardzo łatwy i intuicyjny sposób. Do zarządzania systemem Portage w trybie graficznym można wykorzystać program Himerge, a także inne narzędzia graficzne znane z Gentoo.
WYDAJNOŚĆ
Szybkość startu systemu (0) Szybkość uruchamiania się systemu zależna jest od ilości usług, które uruchamiają się przy starcie systemu. Sabayon został zaprojektowany nie tylko dla zaawansowanych użytkowników, lecz także dla początkujących, dlatego przy starcie systemu uruchamiają się wszystkie ważne usługi, dzięki czemu początkujący użytkownik otrzymuje po uruchomieniu gotowy do pracy desktop. Jednak twórcy Sabayona zadbali o niezwykle piękną graficzną oprawę startu, aby uprzyjemnić czas oczekiwania na uruchomienie systemu.
Responsywność systemu (0) System jest zaskakująco szybki, stabilny i niezwykle wydajny dzięki oparciu o system Gentoo, mimo ogromnej ilości graficznego przepychu.
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularność (0) System zajmuje wysokie 9 miejsce na DistroWatch.com co świadczy o jego dużej i ciągle wzrastającej popularności. W Polsce jest jeszcze mało znaną dystrybucją, ale niedawna działa polska strona projektu, której zadaniem będzie propagowanie Sabayona wśród polskich użytkowników.
Nacisk na bezpieczeństwo (0) Ponieważ dystrybucja bazuje na Gentoo, systemie uznawanym za jeden z najbezpieczniejszych wśród dystrybucji Linuksa, polityka bezpieczeństwa w Sabayon Linux jest identyczna. Projekty GLSA, Hardened mają takie samo zastosowanie w Sabayon Linux.
Dojrzałość i stabilność systemu (0) System oparty jest o Gentoo, jednak domyślnie korzysta z pakietów niestabilnej gałęzi Portage co może wpływać na zmniejszenie stabilności systemu. Można jednak skonfigurować go tak, aby korzystał tylko ze sprawdzonych stabilnych pakietów drzewa Portage. System Entropia posiada pakiety optymalizowane pod i686
LOKALIZACJA
Instalator po polsku (0) Instalator graficzny Anaconda umożliwia instalację systemu w języku polskim.
Domyślnie zainstalowany system jest spolonizowany (0) Tak
Możliwość ręcznej polonizacji systemu (0) Tak, wymaga znajomości plików konfiguracyjnych. Przy wykorzystaniu dostępnej dokumentacji lokalizacja ręczna niezwykle prosta.
APLIKACJE/SIECI
Wsparcie dla zastrzeżonych formatów (0) Twórcy Sabayona przygotowali dystrybucję, która po instalacji ma być systemem operacyjnym zawierającym wszystkie istotne do pracy na desktopie aplikacje i narzędzia, dołączyli do dystrybucji również 'niewolne' oprogramowanie, m.in. sterowniki kart graficznych, które pozwalają uruchomić system w trybie 3D tuż po instalacji bez żadnych dodatkowych zabiegów. Nawet bootowalna płyta LiveDVD uruchamia desktop w trybie 3D z wykorzystaniem niewolnych sterowników kart graficznych, co jest rzadkością wśród dystrybucji typu Live.
Współpraca z Neostradą (Sagem) (0) Sterowniki zawarte w drzewie Portage
Współpraca z Neostradą (Alcatel) (0) Sterowniki zawarte w drzewie Portage
Współpraca z ISDN (0) ISDN dostępny po standardowej instalacji systemu
Sieć bezprzewodowa (0) Dobra obsługa sieci Wi-Fi. Zarówno domyślne sterowniki zawarte w jądrze jak i możliwość instalacji za pomocą Ndiswrappera.
Dodaj nową wypowiedź
- +