Road To Kde 4

Droga do KDE 4 (Road to KDE 4) #2

W aktualnym wydaniu tygodnika "Droga do KDE 4" przyjrzymy się nadchodzącemu KWord w wersji 2.0 jako części projektu KOffice. KWord 1.6.1 jest potężnym procesorem tekstu środowiska KDE, lecz wraz z nadejściem technologii KDE 4 KWord 2.0 ma szansę stać się najpotężniejszym z wolnych procesorów tekstu.

KWord jest częścią pakietu KOffice. Wydaje się on być aplikacją KDE-only egzystującą w cieniu większego i lepszego pakietu OpenOffice.org. Ale nie musi tak być jako, że technologie wprowadzone w KDE 4 pozwolą na pracę pakietu (jako natywnego programu) w środowiskach Windows i Mac OSX.

Jednym z większych atutów KOffice i KWord jest natywne wsparcie dla formatu OASIS OpenDocument, który jest wspólnym formatem wymiany danych w wielu aplikacjach biurowych (włączając w to OpenOffice.org, Google Docs i wiele innych). Oczekuje się pełnej kompatybilności z formatem ODF.

Przyjrzymy się kilku zrzutom ekranu z wersji rozwojowej KWorda. Widać miły dla oka anti-aliasing każdego elementu interfejsu użytkownika. Na moim systemie ta wersja KOffice nie okazała się wcale wolniejsza w działaniu od KOffice 1.6.1. Jedną z najbardziej zmodyfikowanych rzeczy w KWord 2 jest formatowanie tekstu i tworzenie układu dokumentu, które zasługuje na dokładniejszą prezentację. Nie jest to jeszcze w pełni dopracowane i kompletne, lecz jak widać poniżej jest znacznie ulepszone względem poprzednich wersji. Trzeba samemu doświadczyć gładkości przenoszenia, zmieniania rozmiaru i obracania elementów Flake.

vol2_devel_kword-flake.png

Całe "zachowanie" obiektów wykorzystuje nową bibliotekę Flake. Na przykład elementy KFormula można bez problemów osadzać w dokumentach i są one bezproblemowo renderowane. Pozwala to na tak przyjemne projektowanie układu strony jak w programach prezentacyjnych jak KPresenter. Nie jesteś już ograniczony do "tępych" kwadratowych elementów strony. Pozwala to uważać KWord 2 za prostą aplikację DTP.

Warto zauważyć także, że w tej wczesnej wersji pakietu brakuje systemu sprawdzania pisowni. Jest on przeprojektowywany do korzystania z architektury Sonnet. (W którym słowie na zrzucie ekranu zrobiłem błąd?)

Ale to jeszcze nie wszystkie nowości w KOffice 2. Trwają prace nad nowym środowiskiem skryptowym dla aplikacji - Kross. Wymagało ono wiele pracy, ale prawdopodobnie będzie jedną z najbardziej zabójczych funkcji KOffice 2.

Poniższy zrut ekranu prezentuje menu skryptów w KWord:

vol2_devel_kword-scripts.png

Na powyższych zrzutach ekranu widać także nowe zachowanie pasków narzędzi, ulepszone możliwości drag-and-drop dostarczane przez Qt, dzięki któremu nie widać żadnego migotania interfejsu.

Oczywiście wszystkie powyższe funkcje znalazły się we wszystkich aplikacjach pakietu KOffice. Skrypty w KSpread są perfekcyjnie dopasowane i dają bardzo duże możliwości zaawansowanym użytkownikom.

vol2_devel_kspread.png

Więcej informacji na temat systemu Kross znajduje się w tym artykule.

To tylko niektóre ze zmian jakie przyniesie nowe wydanie KWord i KOffice na platformie KDE 4. Zrzuty ekranu pochodzą z wersji rozwojowych, które jak na razie są jeszcze dość niestabilne, ale osądzając na podstawie aktywności developerów na kanałach IRCowych (na przykład #koffice na irc.freenode.org) jest jeszcze wiele pracy przed tym wydaniem.

KOffice ma cykl wydawniczy zupełnie niezależny od KDE 4, dlatego wydania testowe nie ukazują się równocześnie.