Prywatna Sortownia Poczty

Wstęp

Od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem uporządkowania mojej poczty elektronicznej. Posiadam konta pocztowe na kilku serwerach, na jedno z nich spływają powiadomienia z allegro, na inne informacje z dwóch for, którymi administruję. Aby utrudnić sprawę dodam jeszcze, że pocztę czytam zamiennie - raz na laptopie, a raz na desktopie. Tę ostatnią kwestię rozwiązuje protokół IMAP, któy pozwala na przeglądanie poczty przechowywanej na serwerze w hierarchicznej strukturze katalogów.

Szukając rozwiązania trafiłem oczywiście na GMaila, który potrafi pobierać pocztę z różnych kont i ją segregować. Nie jestem jednak przekonany do rozwiązań webowych; lubię uruchomić sobie klienta poczty elektronicznej, terminarz itp. Przeglądarka niech służy do przeglądania. GMail pozwala na użycie protokołu IMAP, ale nie pasował mi sposób organizacji poczty przez GMail (jakiś katalog GMail, w którym jest CAŁA korespondencja i do tego wirtulalne foldery z posegregowaną pocztą zwane etykietami - każdy e-mail wydaje się występować w dwóch egzemplarzach - nie wydaje mi się to zbyt estetyczne). Ostatnim powodem, dlaczego nie wybrałem GMaila jest to, że cenię sobie własne rozwiązania nie opierające się o serwery firm trzecich (tak, za jakiś czas przeniosę swoje główne konto pocztowe na własny serwer).

Idea

Założenia są proste. Domowy serwer "chodzi" 24/7, więc nie jest problemem zrobienie z niego prostej sortowni poczty. Komputer taki miałby się co kilka minut łączyć z poszczególnymi skrzynkami użytkownika, pobierać z nich wiadomości, segregować je zgodnie ze zdefiniowyanymi przez niego regułami. Dostęp do takiej skrzynki odbywałby się poprzez protokół IMAP, co pozwoli na podgląd skrzynki z każdego komputera, z dowolnego klienta poczty elektronicznej. Wysyłanie wiadomości odbywałoby się poprzez serwery SMTP poszczególnych dostawców kont e-mail.

Potrzebne narzędzia

Aby zainstalować wymagane programy należy wydać w konsoli polecenie:

$ sudo apt-get install fetchmail procmail courier-imap

Jako jedna z zależności zainstaluje się nam serwer SMTP Postfix - przy jego konfiguracji należy pamiętać o usatwieniu opcji Local only, aby nasz niezabezpieczony serwer nie stał się łakomym kąskiem dla spamerów.

Konfiguracja

Konfiguracja maildir

Nasza mobilna skrzynka pocztowa