PLD

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

FEATURE DESCRIPTION
KEY FEATURES PLD to system zarówno na serwer jak i na desktop. Dystrybucja popularna głównie wśród zaawansowanych użytkowników. Duża modularność zarówno jądra jak i pakietów (np. Perl rozbity na wiele mniejszych pakietów). Cechami wyróżniającymi PLD wśród innych dystrybucji są: poldek, świetny menadżer pakietów, bardzo dobrze napisane skrypty rc-scripts i domyślna konfiguracja pakietów.
Supported architectures x86 (+optymalizacje dla i386, i586, oraz i686), alpha, sparc, PPC (w fazie testów)
Minimal hardware requirements i386, 16 MB RAM
Software freedom status W większości wolny, lecz zawiera niewolne sterowniki
INSTALACJA
Installer - overall (6) W większości przypadków instalacja nie powinna sprawić problemów osobom, które już kiedyś instalowały jakąkolwiek dystrybucję. Instalator jest prosty w obsłudze, daje możliwość instalacji przez sieć, z dysku oraz z CD. Zaawansowani użytkownicy mogą nie korzystać z instalatora i zainstalować system samemu na wiele innych sposobów (LiveCD, RescueCD, chroot).
Package selection (6) W zależności od metody instalacji mamy wybór, od minimum (base) do ponad 10 tysięcy pakietów dostępnych na serwerze FTP. Wadą jest brak „kolekcji” pakietów, co sprawia, że zainstalowanie dużych projektów jest dość kłopotliwe (np. KDE), ma to jednak też dobrą stronę, bo po chwili wysiłku doświadczony użytkownik ma w systemie tylko to co potrzebuje - nic więcej.
Predefined package groups (4) Istnieje możliwość wyboru pewnych grup np. stacja robocza KDE, serwer itp. (może sprawiać problemy w instalacji).
Expert mode install (3) Jest możliwość wyboru automagicznego instalatora, albo zrobienie wszystkiego ręcznie.
Graphical installer (0) Instalator konsolowy oparty na bibliotece ncurses.
Installer speed (8) Duża. Instalacja systemu bazowego zajmuje około od 5 do 10 minut (w zależności od sprzętu). Konfigurowanie systemu do swoich upodobań może trwać dłużej (nawet kilka godzin, zależnie od stopnia zaawansowania i zakresu modyfikacji).
KONFIGURACJA
Graphical system management (0) Brak. Można oczywiście wspomagać się konfiguratorami środowisk typu KDE, GNOME, XFCE.
Console-based system management (6) Specyficzne narzędzie pldconf (oparte na ncurses).
PAKIETY
Number of packages (7) Przygotowanych i gotowych do ściągnięcia jest ponad 12 tysięcy. Do tego dochodzą pakiety z ready/test i nest, oraz bogaty zbiór .spec'ów w CVS do samodzielnej budowy RPM-ów.
Package management, automatic dependency resolving (8) Jak twierdzą niektórzy, poldek bije APT-a na głowę - o wiele prostsza obsługa, świetne wyszukiwanie, rozwiązywanie zależności i mnóstwo innych funkcji, o których debianowcy mogą tylko pomarzyć.
Graphical package management tools (5) Poldex, kpoldek - graficzne nakładki na poldka.
WYDAJNOŚĆ
System boot-up speed (8) Po instalacji base, system startuje w kilka sekund. Przy instalacji pokaźnej kolekcji serwerów - system potrafi startować nawet do 30 sekund (na starszym sprzęcie). W przypadku desktopów i init5, system startuje około 20-30 sekund (w zależności od sprzętu). Skrypty startowe PLD uchodzą za jedne z najładniejszych i najlepiej napisanych ze wszystkich dystrybucji Linuksa.
System responsiveness (8) Wszystkie paczki kompilowane są w wersjach dla i386, i586, i686, athlon, czy amd64, tak więc każdy ma możliwość instalacji pakietów dobrze dostosowanych do architektury sprzętu. To sprawia, że PLD, mimo braku specjalnego dostosowania do desktopów, może bardzo dobrze sprawdzać się również w takiej roli.
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularity (2) PLD jest popularne wśród grona zaawansowanych użytkowników. Jeśli chodzi o popularność względem innych distros - PLD jest umiarkowanie popularne (czytaj: niepopularne).
Security focus (7) Duży. SELinux był wprowadzony do głównej gałęzi PLD jako jednej z pierwszych dystrybucji. Dodatkowo w Ac, jako jednej z pierwszej dystrybucji poza openSUSE, można znaleźć AppArmor. Usługi krytyczne dla bezpieczeństwa systemu są dobrze skonfigurowane. Szybka reakcja w przypadku dziur typu security.
Stability and maturity (5) PLD wciąż się rozwija, to dystrybucja, która cały czas się zmienia, do której są dodawane wciąż nowe i nowe pakiety. Tutaj użytkownik decyduje czy chce mieć system cutting edge z najnowszymi wersjami programów, czy stabilny system z pakietami z głównej gałęzi systemu.
LOKALIZACJA
Does the installer support multiple languages? (9) Instalator jest całkowicie spolszczony.
Is the system localized after installation? (2) Mimo że PLD to dystrybucja tworzona w Polsce, system po instalacji nie jest spolonizowany. Należy ściągnąć odpowiedni pakiet lokalizacyjny i wygenerować locale.
Is manual system localization easy? (7) Możliwość nie tylko polonizacji, ale lokalizacji w szerokim tego słowa znaczeniu.
APLIKACJE/SIECI
Support for restricted formats (0) ?
Sagem DSL modem support (6) Wystarczy ściągnąć odpowiedni pakiet odpowiedzialny za obsługę modemu Sagem. Neostrada+ z modemem USB firmy Sagem - opis z dokumentacji PLD.
Alcatel DSL modem support (6) Moduł speedtouch jest dostępny w dystrybucji. Wystarczy ściągnąć firmware oraz napisać skrypt inicjujący połączenie. Neostrada+ z modemem USB firmy Alcatel - Thompson - opis z dokumentacji PLD.
ISDN support (6) W jądrze dostarczanym z dystrybucją są wszystkie moduły potrzebne do obsługi ISDN. Należy tu jednak zaznaczyć, że modularność jądra PLD likwiduje konieczność jego przekompilowywania.
Wireless support (4) Sterowniki i narzędzia (wireless-tools, kismet itp.) są dostępne w dystrybucji. Więcej szczegółów w dokumentacji - Konfiguracja karty sieciowej WiFi w PLD.
Dodaj nową wypowiedź
- +