PCLinuxOS

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

FEATURE DESCRIPTION
KEY FEATURES PCLinuxOS dawniej fork Mandrake Linux, obecnie samodzielny jednak korzysta z niektórych elementów Mandrivy . Jest to dystrybucja szczególnie popularna wśród użytkowników domowych i nowicjuszy w Linuksie, szukających alternatywnego systemu operacyjnego. Rozwój PCLinuxOS jest otwarty, ale projekt ma ambicje komercyjne. Wydania systemu nie są częste, ale charakteryzują się stabilnością.
Supported architectures i586
Minimal hardware requirements Procesor 400 MHz, 256 MB RAM, 4 GB HDD.
Software freedom status Zawiera niewolne sterowniki ATI i NVIDIA oraz niektóre zastrzeżone kodeki.
INSTALACJA
Installer - overall (8) Bardzo dobry, dopracowany instalator systemu, porównywalny z instalatorem Mandrivy.
Package selection (0) Brak. Wadą takiego rozwiązania jest to, że jesteśmy skazani na domyślny zestaw pakietów, natomiast zaletą to, że nie ma praktycznie możliwości zainstalowania niedziałającego systemu
Predefined package groups (0) Brak.
Expert mode install (9) Tak, przy czym do trybu zaawansowanego można przełączyć się w dowolnym momencie instalacji.
Graphical installer (7) Prosty, aczkolwiek intuicyjny instalator. Początkujący powinni bez problemu poradzić sobie z jego obsługą.
Installer speed (8) Bardzo szybka. Pomimo tego, iż na dysku zostaje zainstalowane sporo oprogramowania, to czas instalacji wynosi około 15 minut.
KONFIGURACJA
Graphical system management (8) Bardzo dużo graficznych konfiguratorów zgrupowanych w "Centrum Sterowania PCLinuxOS", które zostało zaczerpnięte i poddane drobnym modyfikacjom z Mandrake.
Console-based system management (6) Coraz więcej konfiguratorów działa również w trybie semigraficznym a więc bardzo wygodnie przy pracy w konsoli lub zdalnie przez ssh. Pierwszy był XFdrake, bardzo wygodny, gdy X nie chce odpalić, potem doszły następne.
PAKIETY
Number of packages (7) Na pierwszy rzut oka nie ma wielu pakietów, bo około 7000, jednakże jest to poniekąd spowodowane przeznaczeniem dystrybucji - typowo biurkowa oraz faktem, że pakiety zanim trafią do oficjalnego repozytorium są długo testowane, aby uniknąć ewentualnych błędów. Istnieją także, z reguły niewielkie, repozytoria użytkowników. Liczba pakietów jest systematycznie zwiększana.
Package management, automatic dependency resolving (7) PCLinuxOS korzysta z debianowego narzędzia APT do instalacji oprogramowania.
Graphical package management tools (8) Dostępny jest Synaptic, nakładka na APT-a.
WYDAJNOŚĆ
System boot-up speed (8) Bardzo dobra szybkość bootowania. W wersji PCLinuxOS 2007 szybkość ładowania systemu jest zdecydowanie lepsza niż w takich systemach jak openSUSE czy Fedora.
System responsiveness (8) Bardzo dobra responsywność.
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularity (7) Według DistroWatch zajmuje 6 miejsce. Kiedyś zajmował pierwsze.
Security focus (5) Tuż podczas instalacji systemu można włączyć wiele zabezpieczeń oraz zaporę sieciową i pobrać (stosunkowo szybko i często wydawane) uaktualnienia systemu. Równie łatwo można to zrobić później - także przy pomocy narzędzi graficznych (jak w Mandriva). Bezpieczeństwo nie jest jednak priorytetem w PCLinuxOS, tak jak ma to miejsce w przypadku Debiana, czy ostatnio Fedory oraz openSUSE, a od zawsze w systemach BSD.
Stability and maturity (6) Nowe wersje nie pojawiają się często, ale są dopracowane pod względem stabilności.
LOKALIZACJA
Does the installer support multiple languages? (3) W oryginalnej wersji instalator komunikuje się po angielsku, chociaż istnieje plik spolszczający, który możemy pobrać ze strony qla.internetdsl.pl i po rozpakowaniu umieścić w /usr/share/locale/en_US/LC_MESSAGES . Polska wersja posiada instalator w całości po polsku.
Is the system localized after installation? (6) Domyślnie system komunikuje się po polsku (wersja polska). Wersję polską możemy pobrać z działu download na stronie głównej http://pclinuxos.org.pl/.
Is manual system localization easy? (3) Bardzo prosta lokalizacja systemu za pomocą skryptu addlocale - automatyczne pobranie i zainstalowanie odpowiednich paczek językowych. Polska wersja ma domyślnie zainstalowane pakiety lokalizacyjne dla środowisk graficznych i aplikacji systemowych.
APLIKACJE/SIECI
Support for restricted formats (9) System tuż po instalacji bez problemu odtwarza pliki mp3, avi a także obsługuje kilka innych zamkniętych formatów, m.in.: wma/wmv, mov. Zaraz po instalacji mamy dostęp do Flasha i Javy Popularne niewolne oprogramowanie znajdziemy w oficjalnym repozytorium w sekcji "nonfree".
Sagem DSL modem support (8) Bardzo dobre wsparcie, połączenie internetowe można uzyskać już na etapie LiveCD, a wszystko to dzięki graficznym konfiguratorom. Prościej już chyba być nie może.
Alcatel DSL modem support (8) Istnieje graficzny konfigurator, dzięki któremu bez problemu uzyskamy połączenie. Wsparcie już na etapie LiveCD, dzięki czemu możemy być pewni, że po instalacji na dysku nie będzie żadnych problemów.
ISDN support (9) Obsługa ISDN standardowo w systemie. Podłączenie np. popularnego w Polsce Dialoga nie stanowi problemu (odpowiednie opcje w Centrum Sterowania PCLinuxOS ).
Wireless support (8) Bardzo dobre wsparcie, bez problemu system wykrywa większość kart kompatybilnych z Linuksem, zapewniając przy tym łatwą konfigurację. W razie kłopotów możemy skorzystać, podobnie jak w innych dystrybucjach, z ndiswrapper oczywiście w trybie graficznym.
Dodaj nową wypowiedź
- +