openSUSE

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

CECHA OPIS
GŁÓWNE CECHY DYSTRYBUCJI openSUSE to dystrybucja GNU/Linuksa sponsorowana przez firmę Novell. Przeznaczona głównie na desktop. Dobra alternatywa dla Windows XP/Vista/7 dla przeciętnego użytkownika. Zawiera dopracowane graficzne narzędzie konfiguracyjne YaST. Jest bardzo prosta w instalacji i użytkowaniu.
Wspierane architektury i586, x86_64, ppc (testowo, brak obrazów instalacyjnych), ia64 (testowo, brak obrazów instalacyjnych)
Minimalne wymagania sprzętowe Co najmniej 256 MB pamięci RAM (zalecane 512 MB), co najmniej 500 MB przestrzeni dyskowej (zalecane 2.5 GB). Szczegóły w dokumencie System Requirements.
Wolne oprogramowanie? Podstawowa dystrybucja jest w całości wolna, niewolne oprogramowanie znajduje się na dodatkowej płycie instalacyjnej oraz w zewnętrznych, nieoficjalnych repozytoriach. Więcej informacji w opisie "Wsparcie dla zastrzeżonych formatów".
INSTALACJA
Instalacja - ogółem (9) Instalator openSUSE to jeden z liderów na rynku dystrybucji Linuksa. Pozwala na gruntowną konfigurację systemu dla ekspertów, a początkującym oferuje kilku krokowy, prosty proces instalacji systemu.
Wybór pakietów (9) Możliwość wyboru pakietów spośród dostępnych w dystrybucji (jako jedna z opcji przy instalacji).
Wybór rodzaju instalacji - predefiniowane pakiety (desktop/serwer) (8) Możliwość instalacji zestawów pakietów: minimalny system, minimalny system z X-Window, standardowy system z KDE i standardowy system z GNOME. Brak opcji "instalacja wszystkich pakietów".
Wybór rodzaju instalacji ekspert/początkujący (8) Przy większości ekranów mamy możliwość przejścia do "trybu eksperckiego", gdzie mamy możliwość wybrania niestandardowych opcji.
Graficzny instalator (9) Graficzna i bardzo przejrzysta instalacja systemu z użyciem narzędzia YaST.
Szybkość instalatora (6) Dość dobra szybkość instalacji. Przy wybraniu standardowych opcji zajmuje od 15 do 25 minut.
KONFIGURACJA
Graficzne zarządzanie systemem (9) Narzędzie YaST, które służy do kompleksowej administracji i konfiguracji, jest bardzo dopracowane i rozbudowane. Minusem jest niska szybkość.
Tekstowe zarządzanie systemem (9) YaST jest dostępny również w trybie tekstowym.
PAKIETY
Liczba pakietów (7) openSUSE dostarcza sporo pakietów dobrej jakości. Dzięki serwisowi Build Service użytkownicy mają dostęp do wielu nieoficjalnych pakietów. Więcej informacji w sekcji "Oprogramowanie — oficjalne i nieoficjalne repozytoria" w opisie openSUSE.
Zarządzanie pakietami, automatyczne rozwiązywanie zależności (6) Zarówno YaST jak i Zypper automatycznie rozwiązują zależności.
Graficzne narzędzie do instalacji oprogramowania (8) Do zarządzania pakietami służy YaST, programy również można instalować klikając na specjalne linki One Click Install na stronach www.
WYDAJNOŚĆ
Szybkość startu systemu (3) Średnia szybkość uruchamiania systemu.
Responsywność systemu (5) Niska szybkość i responsywność. Brak optymalizacji pod kątem responsywności czy szybkości.
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularność (8) Dystrybucja jest bardzo popularna. Zajmuje czwarte miejsce w rankingu DistroWatch.
Nacisk na bezpieczeństwo (7) W openSUSE bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów: w skład dystrybucji wchodzi zarówno App Armour, jaki i SELinux. Informacje o każdej luce są publikowane na specjalnej liście dyskusyjnej.
Dojrzałość i stabilność systemu (6) Duża dojrzałość projektu. Dobra pomoc w przypadku problemów podnosi jeszcze bardziej ocenę za niezawodność systemu.
LOKALIZACJA
Instalator po polsku (7) Instalator openSUSE jest całkowicie spolszczony, może porozumiewać się w wielu językach.
Domyślnie zainstalowany system jest spolonizowany (5) System po instalacji porozumiewa się z nami w języku, który wybraliśmy podczas instalacji.
Możliwość ręcznej polonizacji systemu (6) System można ręcznie spolonizować narzędziem YaST.
APLIKACJE/SIECI
Wsparcie dla zastrzeżonych formatów (5) openSUSE zawiera na dodatkowej płycie (oznaczonej jako Non-OSS Add On CD) zastrzeżone i niewolne aplikacje, takie jak Java, Flash Player czy Adobe Reader. Można łatwo zwiększyć liczbę obsługiwanych formatów. W openSUSE 11.0 oraz nowszych wsparcie dla zamkniętych formatów najłatwiej jest dodać za pomocą narzędzia One Click Install, linki do instalacji wsparcia zastrzeżonych formatów znajdują się na stronie projektu openSUSE-Community
Współpraca z Neostradą (Sagem) (4) Brak pakietu dla eagle-usb. Konieczne jest ściągnięcie źródeł jądra i ręczna kompilacja. Alternatywnie można użyć skryptu SUSEneo.
Współpraca z Neostradą (Alcatel) (4) Podobnie jak w przypadku modemu Sagem, instalację trzeba wykonać ręcznie. Na szczęście można użyć skryptu SUSEneo.
Współpraca z ISDN (3) Narzędzia i firmware znajdują się w grupie Hardware|ISDN.
Sieć bezprzewodowa (8) Bardzo dobra obsługa sieci bezprzewodowych. Zdecydowana większość kart jest wykrywana automatycznie.
Dodaj nową wypowiedź
- +