Mint

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

CECHA OPIS
GŁÓWNE CECHY DYSTRYBUCJI Linux Mint to oparta na Ubuntu i Debianie dystrybucja Linuksa skierowana do początkujących użytkowników. W przeciwieństwie do pierwowzoru, na standardowej płycie instalacyjnej znajdziemy większość zamkniętego oprogramowania - plugin Flash Player, kodeki, Javę. W ten sposób twórcy odcinają się od filozofii Ubuntu. System stał się bardzo popularny, obecnie plasuje się na 2 lub 5 miejscu w rankingu Distrowatch. Kolejne wersje Linux Mint wychodzą średnio miesiąc po premierze Ubuntu, czyli maj/listopad.
Wspierane architektury i386, amd64
Minimalne wymagania sprzętowe 512MB RAM, 2,5GB miejsca na dysku, procesor i386 (amd64)
Wolne oprogramowanie? W większości wolny, lecz zawiera mnóstwo popularnych nie-wolnych kodeków i pluginów. Zamknięte sterowniki są dostępne w repozytoriach.
INSTALACJA
Instalacja - ogółem (5) Dystrybucja jest dostępna jako LiveCD z opcją instalacji. W trakcie tego procesu możemy oglądać pokaz slajdów, będących wprowadzeniem do systemu.
Graficzny instalator (5) Instalator znany z Ubuntu Ubiquity.
Wybór pakietów (5) Brak.
Wybór rodzaju instalacji - predefiniowane pakiety (desktop/serwer) (5) Brak. System jest przeznaczony na desktop.
Szybkość instalatora (5) Instalacja trwa około 15 minut. Jeśli dostępne jest połączenie sieciowe instalator pobierze pakiety językowe dla wybranego systemu - domyślnie instalowany jest podstawowy pakiet językowy. W polskim remixie jest dostępny tylko język polski.
KONFIGURACJA
Graficzne zarządzanie systemem (5) Linux Mint zawiera szereg własnych rozwiązań aplikacji graficznych do podstawowej konfiguracji m.in. MintInstall, MintUpdate, MintNanny, MintBackup i inne. System opiera się na konfiguratorach środowisk graficznych.
Tekstowe zarządzanie systemem (5) Bardzo dobre narzędzie z Debiana - debconf.
PAKIETY
Liczba pakietów (5) Bardzo duża. System korzysta z repozytoriów Ubuntu.
Zarządzanie pakietami, automatyczne rozwiązywanie zależności (9) Bardzo dobre rozwiązywanie zależności dzięki systemowi APT (Advanced Packaging Tool) znanemu z Debiana (Ubuntu)
Graficzne narzędzie do instalacji oprogramowania (5) Linux Mint zawiera program Synaptic oraz autorski program MintInstall wzorowany na Dodaj/Usuń z GNOME.
WYDAJNOŚĆ
Szybkość startu systemu (9) Bardzo dobra, z wersji na wersję coraz lepiej. Na średniej klasy sprzęcie uruchamia się w 20-25 sekund. Wszystko zależy od uruchamianych usług.
Responsywność systemu (5) Średnia. Jest to cena za łatwość obsługi.
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularność (7) 5 miejsce w serwisie DistroWatch. Coraz bardziej popularny obok Ubuntu.
Nacisk na bezpieczeństwo (5) System zawiera graficzny konfigurator zapory sieciowej (Firewll).
Dojrzałość i stabilność systemu (5) Dystrybucja uniezależniła się od pierwowzoru - Ubuntu. System jest stabilny - wszystkie paczki są testowane przez deweloperów. Linux Mint jest już dojrzałą dystrybucją Linuksa.
LOKALIZACJA
Instalator po polsku (5) Instalator jest w pełni spolszczony
Domyślnie zainstalowany system jest spolonizowany (5) Jeśli zostanie wykryte połączenie sieciowe, system zainstaluje pakiety językowe. Polonizację można także dokonać po instalacji systemu lub instalując polski remix.
Możliwość ręcznej polonizacji systemu (5) Prosty program umożliwiający polonizację systemu.
APLIKACJE/SIECI
Wsparcie dla zastrzeżonych formatów (9) Mint świetnie odtwarza multimedia wszelkiego rodzaju i jest przystosowany do pracy z mnóstwem popularnych formatów (otwartych i zamkniętych) jako uruchomiony z płyty (LiveCD) oraz tuż po instalacji na dysku. Fabrycznie potrafi obsługiwać takie formaty plików jak: OGG, FLAC, WAV, MP3, WMA, AAC, AAC+, WMV, DivX, XviD, MOV, RMVB, 3GP, AMR i wiele, wiele innych.
Współpraca z Neostradą (Sagem) (5) Dostępne są programy zawierające sterownik oraz program do zarządzania połączeniem - UbuDSL, Linnet.
Współpraca z Neostradą (Alcatel) (5) Sterownik speedtouch w repozytorium
Współpraca z ISDN (5) Dostępne są moduły obsługujące ISDN.
Sieć bezprzewodowa (5) MintWifi – zawiera zestaw sterowników, narzędzi diagnostycznych mających ułatwić instalację kart Wi-Fi/WLAN.
Dodaj nową wypowiedź
- +