Gentoo

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

FEATURE DESCRIPTION
GŁÓWNE CECHY DYSTRYBUCJI Gentoo to pozycja wyłącznie dla zaawansowanych, chcących dogłębnie poznać system. W przeciwieństwie do innych tu opisywanych dystrybucji, ta nie opiera się o binarne pakiety, lecz posiada system zarządzania, ściągania, kompilacji i instalacji pakietów ze źródeł zwany Portage. Nie ma tu potrzeby czekać kilka miesięcy na wydania nowych wersji Gentoo, ponieważ jest ono cały czas uaktualniane i te uaktualnienia są natychmiast dostępne do instalacji.
Wspierane architektury i486, i586, i686, x86_64, alpha, arm, hppa, mips, powerpc, ppc64, sparc64
Minimalne wymagania sprzętowe Instalacja z płyty minimalnej: procesor i486 lub nowszy, 64 MB RAM, 1.5 GB HDD (bez miejsca potrzebnego na partycję wymiany), co najmniej 256 MB SWAP.
Instalacja z LiveCD: procesor i686 lub nowszy, 128 MB RAM, 1.5 GB HDD (bez miejsca potrzebnego na partycję wymiany), co najmniej 256 MB SWAP.
Szczegóły w podręczniku użytkownika w rozdziale Wybór medium instalacyjnego.
Wolne oprogramowanie? W większości wolny, lecz zawiera niewolne programy i sterowniki w repozytorium ebuildów.
INSTALACJA
Instalacja - ogółem (6) Od wersji 2006.0 Gentoo dostarczane jest m.in. jako LiveCD z GNOME (które w wersji 2008.0 zostało zamienione na Xfce, w 10.1 dostępne są oba środowisa, a także KDE, które uczyniono domyślnym menadżerem pulpitu), z możliwością instalacji na dysku w trybie graficznym. W poprzednich wersjach Gentoo nie posiadało jako takiego instalatora. Instalacja systemu polegała więc na ręcznym wpisywaniu odpowiednich poleceń opisanych szczegółowo w podręczniku instalacji. Dzięki temu system skonfigurowany jest od początku wedle naszych upodobań. Trzeba jednak przeznaczyć na instalację kilka dni, aby doprowadzić swój OS do stanu używalności. Coś dla ambitnych i wytrwałych :-) - ale podobno się opłaca. W tej chwili wspierane są oba sposoby instalacji.
Wybór pakietów (4) Wybór dodatkowych pakietów z ograniczonej listy oraz możliwość ręcznego wpisania listy pakietów do ściągnięcia oraz instalacji.
Wybór rodzaju instalacji - predefiniowane pakiety (desktop/serwer) (0) Brak.
Wybór rodzaju instalacji ekspert/początkujący (6) Wybór pomiędzy tarball'em Stage 3 lub Live-DVD. Mimo pozornej prostoty nie jest on jednak przeznaczony dla początkującego użytkownika :-) Dostępne są także tarball'e Stage 1 i 2, nie są już jednak oficjalnie wspierane.
Graficzny instalator (5) Tak - z LiveDVD. Działa w środowisku KDE.
Szybkość instalatora (3) Instalacja z LiveDVD nie powinna trwać znacząco dłużej niż w przypadku innych dystrybucji. Instalacja ze Stage 3 zajmuje nieco więcej, gdyż kompilowane jest jądro i inne niezbędne pakiety - powinna się jednak na większości maszyn zmieścić się w dwóch godzinach. Instalacja ze Stage 1 lub 2 (nie polecana zwykłym użytkownikom) może zająć nawet kilka dni (zależnie od szybkości procesora oraz przepustowości łącza internetowego) - kompilowany jest cały system bazowy.
KONFIGURACJA
Graficzne zarządzanie systemem (0) Brak. Można oczywiście wspomagać się konfiguratorami środowisk typu KDE, GNOME, XFCE.
Tekstowe zarządzanie systemem (0) Ulubiony edytor tekstowy, a podczas instalacji edytor nano. Dostępne są narzędzia wspomagające konfigurację (np. eselect, rc-update)
PAKIETY
Liczba pakietów (9) Ponad 13000 pakietów w postaci ponad 25000 ebuildów (ang. ebuilds) dostępnych przez system Portage, z podziałem na czytelne kategorie.
Zarządzanie pakietami, automatyczne rozwiązywanie zależności (9) Bardzo dobre rozwiązywanie zależności dzięki systemowi Portage (komenda emerge), również w przypadku instalacji wielu wersji tego samego programu dzięki mechanizmowi tzw. slotów.
Graficzne narzędzie do instalacji oprogramowania (4) Porthole, Kuroo, Kentoo, portageMaster. Dystrybucja VLOS (VidaLinux Operating System), która jest oparta na Gentoo, zawiera nakładkę Yukiyu.
WYDAJNOŚĆ
Szybkość startu systemu (9) Bardzo dobra. Oczywiście zależna od ilości uruchomionych usług i sprzętu. W przypadku procesora 600 Mhz, 128 MB RAM i usług (oprócz standardowych): samba, nfs, xorg, sshd, apache2, mysql, postgres, system startuje w około 20 sekund.
Responsywność systemu (9) Filozofia Gentoo (optymalizacja każdego programu za pomocą flag USE na etapie kompilacji) sprawia że system rzeczywiście działa wydajniej niż większość popularnych dystrybucji. Oczywiście, żeby to osiągnąć, trzeba najpierw Gentoo prawidłowo zainstalować i skonfigurować, a to już może nie być sprawa banalna dla początkujących użytkowników (wymaga wiedzy i lektury dokumentacji).
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularność (5) Około 17 miejsce w rankingu serwisu DistroWatch. System, jak na swój poziom skomplikowania, jest bardzo popularny, szczególnie wśród zaawansowanych użytkowników.
Nacisk na bezpieczeństwo (7) Duży nacisk na bezpieczeństwo: flagi USE hardened, hardened PHP, SELinux, jądra hardened (2.4 i 2.6), propolice, PIE, itp. Oprócz tego: GLSA - Gentoo Linux Security Advisory.
Dojrzałość i stabilność systemu (6) Dostępne są dwie gałęzie: stabilna z dobrze przetestowanymi pakietami oraz niestabilna z najświeższym oprogramowaniem.
LOKALIZACJA
Instalator po polsku (5) Wersja LiveDVD posiada polską lokalizację (informacja niepotwierdzona)
Domyślnie zainstalowany system jest spolonizowany (0) Kryterium nie ma zastosowania przy Gentoo (brak domyślnej instalacji).
Możliwość ręcznej polonizacji systemu (3) Podczas instalacji (a także później) bez problemu ustawia się locale, oraz instalację tylko wybranych locale (oczywiście wymagana jest znajomość plików konfiguracyjnych).
Współpraca z Neostradą (Sagem) (6) Sterownik eagle-usb jest w drzewie Portage.
Współpraca z Neostradą (Alcatel) (6) Sterownik speedtouch-usb jest w drzewie Portage.
Współpraca z ISDN (3) Jądro należy przy instalacji skompilować ręcznie, bądź też za pomocą narzędzia genkernel. Potrzebne programy są dostępne w Portage.
Sieć bezprzewodowa (3) Sterowniki oraz narzędzia są dostępne w dystrybucji.
Dodaj nową wypowiedź
- +