Fedora Instalacja I Konfiguracja

Na razie instalacja, bez zdjęć.

Fedora 10 (Cambridge) instalacja.

  • Najpierw pobieramy obraz instalacyjny z oficjalnej witryny projektu;
  • Gdy nagramy, restartujemy komputer;
  • Uruchamia się LiveCD. Czekamy 10s na automatyczne bootowanie lub naciskamy dowolny klawisz i wybieramy Boot;
  • Czekamy na załadowanie systemu;
  • Wybieramy język i klawiaturę, używając przycisków na dole w oknie logowania;
  • Dwukrotnie klikamy na ikonę Zainstaluj na dysk twardy. Uruchamia się Anaconda - graficzny instalator Fedory;

Praca z Anacondą - właściwa instalacja

Gdy pojawi się okno Anacondy, klikamy Dalej.
Wybieramy język systemu oraz układ klawiatury w dwóch następnych krokach.
Teraz wymyślamy nazwę dla komputera i wpisujemy ją. Klikamy dalej.
W tym kroku wybieramy strefę czasową

Uwaga! Jeżeli na dysku jest zainstalowany Windows, odznaczamy system używa UTC

Wpisujemy dwukrotnie hasło super użytkownika (roota) i przechodzimy do partycjonowania.

Partycjonowanie

Najważniejszy moment instalacji. Niedoświadczony użytkownik może stracić wszystkie partycje, a więc zapisane na nich dane!
Co do partycjonowania. Ja już mam przygotowane.
Możemy wybrać kroki:
Usuń wszystkie partycje na wybranych dyskach i utwórz domyślny układ - wymazuje wszystkie dane.
Usuń partycje linuksowe na wybranych dyskach i utwórz domyślny układ - instalator wykrywa partycje linuksowe (ext2, ext3, reiserfs).
Użyj wolnego miejsca na wybranych dyskach i utwórz domyślny układ.
Utwórz indywidualny układ.

Wybieramy odpowiednią opcję. Możemy przejrzeć układ, zaznaczając Przejrzyj i zmodyfikuj układ. Trzeba też pamiętać o zaznaczeniu dysków (jeżeli mamy kilka).
Fedora potrzebuje przynajmniej jednej partycji, rozmiarze przynajmniej 5GB, ja polecam na zapas 10GB. Punkt montowania takiej partycji to "/".Dla wygody możemy utworzyć partycję wymiany SWAP (taki też punkt montowania. Jej rozmiar zależy od ilości posiadanej pamięci RAM. Jeżeli mamy 512-1GB RAM to można mieć od 600MB (dla 1GB) do 1GB dla 512MB RAM. Powyżej 1GB SWAP może wynosić mniej niż 500MB. Jeżeli chcemy używać hibernacji, SWAP musi mieć rozmiar taki jaki ma pamięć RAM (z zapasem kilkudziesięciu megabajtów).
Można zrobić partycję z punktem montowania /home - tu trzymane są pliki użytkownika i pliki konfiguracyjne - przydatne przy reinstalacji. Wtedy nie tracimy danych użytkownika, a jedynie zainstalowane programy. Rozmiar zależy od użytkownika. Ja mam 10GB, podobnie jak partycję główną (/).
Jak przebrnęliśmy przez ten etap, to teraz będzie z górki.
W następnym kroku konfigurujemy menedżer bootowania - GRUB'a. Wybieramy domyślny system, możemy zmienić wyświetlaną nazwę i czas oczekiwania na automatyczne bootowanie. Wybieramy też gdzie instalujemy GRUBA. Jeżeli mamy jeden dysk, to wystarczy domyślna opcja.

Klikamy dalej i czekamy. System się instaluje. Możemy włączyć przeglądarkę i przejrzeć Internet. Po około 30 minutach system będzie zainstalowany. Zamykamy system i wyciągamy płytę z napędu. Podczas pierwszego uruchamiania przywita nas Agent pierwszego uruchomienia.