Prezentacja dla gimnazjum

Co powinno być efektem prac?

Efektem prac skupiających się na tej stronie powinna być prezentacja w formie slajdów Impress (na początku po prostu będą to teksty jakie mają się pojawić na każdym ze slajdów) wraz z opisem co należy zaprezentować przy konkretnym slajdzie.

Właściwa prezentacja

Slajd 1

[tekst który znajdzie się na slajdzie]
[opistego na czym osoba wygłaszająca prezentację powinna się skupić]

Slajd 2

Slajd 3

Slajd n

Brudnopis

Propozycja nr 2

Oto pierwsza wersja kandydująca to bycia ostatecznym planem podstawowym prezentacji.
1.0 RC1
Planowane są jeszcze pewne drobne modyfikacje.
Wersja 0.2
PDF
ODT
ODP - gotowa prezentacja - wersja 0.2
Autorstwa niedzwiedzia i Pawła

Propozycja nr.1(scenariusz prezentacji):

1. Przedstawienie zamkniętego oprogramowania i przykładowych programów, skierowanie pytania do uczniów i nauczycieli: "Czy znacie alternatywę?".
Prezenter: Witam was, jestem tu z ramienia FWiOO - Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania i chcę takie oprogramowanie przedstawić. Dowiedzmy się zatem jaka jest róznica pomiędzy otwartym i zamkniętym oprogramowaniem. Najpierw poznajmy prawdę o zamkniętych programach.
Zamknięte oprogramowanie, to takie które należy do producenta i nikt nie ma wpływu na jego zawartość czy funkcjonalnosć, nie można też go pozyczyć koledze i udostepnić go innym,z wyjątkiem freeware. Freeware to zamknięte oprogramowanie, lecz darmowe i to zależy od producenta czy mozesz je dalej udostępniać czy nie. Zamknięte oprogramowanie nie pozwala na włączenie własnych części, udoskonaleń czy poprawek do takiego programu, czyli cały czas jesteśmy na łasce producenta, który mniej lub więcej przejmuje się klientem i jakością swojego oprogramowania. W praktyce to oznacza, że oprogramowanie może mieć ukryte i niebezpieczne wady, które mogą wpłynąć na działanie komputera. Do zamknietych programów należą:
- MS Windows, kazda wersja
- MS Office, też każda wersja
- Większość gier
- MS Internet Explorer

Teraz przyszła pora na poznanie otwartego oprogramowania. Najpierw poznajmy odpowiedź na pytanie: Czym ono jest? Wolne i otwarte oprogramowanie, to takie które zazwyczaj mozesz za darmo i legalnie pobrać z internetu, mozesz je kopiować i udostępniac innym. Możesz je także modyfikować, dodawac własne funkcje i poprawiać. Możesz nawet stworzyć własny program na podstawie innego otwartego programu. Nie musisz za to płacić. W praktyce to wyglada tak, że wszyscy moga miec wplyw na takowe programy, mogą je edytować i ulepszać. Nie musisz umieć programować, by moiec na nie wpływ, mozesz je tłumaczyć na inne jezyki bądź testować i dawać opinie na jego temat. Mozesz pobierać opłaty za dystrybucję tego oprogramowania dla innych, ale nie za prawo do użytkowania.
Przykładowe wolne programy:
- System operacyjny Linux
- Pakiet Biurowy OpenOffice
- Niektóre gry
- Przeglądarka intenetowa Firefox

Mam nadzieję, że już znacie różnice pomiędzy otwartym i zamkniętym oprogramowaniem. Teraz zobaczmy jak otwarte programy działają.

2. Przedstawienie systemu Linux.
Na tym stoliku stoi laptop, pod kontrolą Systemu opracyjnego Linux, z zainstalowanym pakietem OpenOffice i Mozillą Firefox. Zobaczmy jak te programy działają.
Teraz się zaloguję wpisując nazwę użytkownika, zaraz ujrzycie ekran powitalny KDE. Dla niewtajemniczonych KDE to środowisko pracy Linuksa, których jest wiele. Za pomoca takiego środowiska komunikujemy się z komputerem, uzywając myszki, klawiatury i innych urządzeń.
Po zalogowaniu widzimy inny niż zwykle pulpit na ekranie, klikając w ikonkę z liteą "K" otworzy się nam głowne menu, odpowiednik przycisku "Start" w Windows. Wzystkie aplikacje sa pogrupowane i mają swoje miejsce. Więc wiemy gdzie jest przeglądarka internetową, a gdzie edytor tekstu. W Windows czegos takiego po prostu nie ma, wszystkie programy są wrzucone w "jeden wór" i niektorzy mogą się pogubić w tym bałaganie. KDE jest już domyslnie poukladane i posprzątane. To środowisko zawiera tez wiele zintegrowanych programów, co pozwala na pracę tuż po instalacji systemu, bez zbędnego szukania programów w internecie. Przykładem jest komunikator Kopete, który obsługuje m. in. sieć Gadu-Gadu. Drugim przykładem moze być Potfel KDE, który przchowuje wszystkie hasła dotyczące logowań. Jest też wiele prostych gier jak Kalcium czy Kolf.
Teraz uruchomię Kate - odpowiednik windowsowego notatnika, tyle, że bardziej funkcjonalny. Po uruchomieniu program się pyta którą sesję otworzyć, domyślnie wybieramy nową. z lewej strony widac pasek z ostanio utworzonymi plikami, na górze mamy różne opcje. Od otwierania pliku tekstowego do drukowania. Teraz zamknę Kate.
Domyślną przeglądarką plików i internetowych jest Konqueror, oferuje dużą funkcjonalność w stosunku do Internet Explorera, nawet tej najnowsej wersji. Sprawdza pisownię, pozwala na zidentyfikowawanie siebie jako innej przegądarki. Z lewej strony mamy dostęp do różnych folderów. Na górze jest pasek adresu, w ktorym, jeżeli wpiszemy adres internetowy, to pokaże się dana strona, jeżeli wpiszemy lokalizację folderu na dysku, to pokaże się zawartość tego folderu.
Traz czas przejść do poznania Open Office.
3. Przedstawienie OpenOffice.org - TO DO
4. Przedstawienie przeglądarki Firefox - TO DO
5. Gry i konkursy w których nagrodami będą płyty z wesjami liveCD Linuksa - TO DO
6. Część dla nauczycieli, rozdanie im płyt z wesją instalacyjna linuksa - TO DO

Dodaj nową wypowiedź
- +