linux-audio-roundup-part-1-amarok

Przegląd odtwarzaczy na Linuksa - Część 1
Napisał: Steve Lake
10.26.2007 o 09:44
Sekcja: Oprogramowanie

Dla Linuksa istnieje spora liczba narzędzi, dzięki którym końcowy użytkownik otrzymuje dostęp do użytecznego jak również dającego satysfakcję oprogramowania multimedialnego. Istnieją narzędzia do odtwarzania plików audio, CD, DVD, z ciekawymi interfejsami użytkownika, jak również takie, które pozwalają na pracę w konsoli. Niektóre mają zastosowanie jako narzędzie dla DJ-ów, podczas gdy inne mogą zostać wykorzystane do stworzenia centrum rozrywki lub samodzielnych maszyn grających. Czym są te programy i w jaki sposób wnoszą coś dla Ciebie? Przyjrzyjmy się każdemu z osobna i sprawdźmy, co każdy z nich może zaoferować.

Amarok

Amarok jest bogatym w opcje linuksowym odtwarzaczem muzycznym, który może wiele zaoferować użytkownikowi. Posiada on system katalogowania muzyki, który pozwala Ci w sposób efektywny zebrać oraz odpowiednio organizować informacje na temat twoich CD, biorąc pod uwagę takie kryteria jak nazwa, artysta. Jedną z opcji jest, dodanie okładki płyty do twojego katalogu (jeżeli jest dostępna). Program posiada dwa podstawowe interfejsy: interfejs a la Winamp oraz interfejs w stylu iTunes. Interfejs w stylu iTunes ustawiony jest domyślnie.

Oprócz tego istnieją również opcje dzięki którym, możemy ściągnąć słowa piosenki oraz informację o artyście. Oprócz idealnego wsparcia dla iPodów, Amarok zapewnia wsparcie na przyzwoitym poziomie dla innych odtwarzaczy przenośnych. Słuchanie muzyki za pomocą Amaroka daje ci wrażenie, jakbyś miał do czynienia ze szwajcarskim scyzorykiem w świecie linuksowych odtwarzaczy. Jednak uczucie to może być złudne. Pomimo tego, że jest do dobry odtwarzacz posiada, on pewne niedogodności.

Pierwszą z nich jest stabilność Amaroka. Zauważyłem, że czasami program zachowuje się dziwnie. Ma problemy z odtwarzaniem z zapętleniem, inne problemy do opanowania sytuacji wymagają użycia komendy kill. Drugą niedogodnością jest wsparcie dla plików. Normalnie, Amarok powinien wspierać obsługę wielu różnych formatów plików dźwiękowych - niestety nie robi tego wystarczająco dobrze, zacina się na formatach takich jak WAV, FLAC, ASF oraz różnych innych typach plików dźwiękowych. Prawdopodobnie istnieją jeszcze inne formaty których Amarok nie wspiera należycie, jednakże nie miałem możliwości przetestowania ich. Player ten bardzo dobrze odtwarza pliki ogg, poza rzadkimi przypadkami problemów ze zwisami. Działa natomiast bardzo szybko.

Amarok wspiera również strumienie z last.fm. Chociaż wsparcie to nie jest złe, mogłoby być znacznie lepsze. Inna interesującą cechą jest możliwość nagrania przygotowanej płyty CD. Istotne jest to, że Amarok do nagrywania używa programu K3B - jeżeli go lubisz, to ok. Amarok dostępny jest rw repozytoriach większości dystrybucji.

Audacious

Audacious jest klonem Winampa. Jest również forkiem Beep Media Player (opiszemy go później) ten zaś z kolei jest forkiem XMMS, pierwszego linuksowego klona Winampa. Jedyny powód, dla którego ten odtwarzacz jest szeroko znany, stanowi fakt, że obsługuje więcej formatów niż jego ojciec i dziadek. Jeżeli wciąż najważniejsza dla ciebie jest lista odtwarzanych utworów z podstawowymi opcjami dla kolejkowania utworów, jeżeli uwielbiasz prostotę rozwiązań, Audacious posiada to wszystko. Oprócz tego, Audacious posiada najlepszą oprawę graficzną ze wszystkich jego poprzedników.

Jedną z usterek, jakie znalazłem, jest to, że biały, oszczędny interfejs czasami powoduje dziwne zachowania podczas nawigacji w programie. Jednakże od momentu, gdy Audacious wspiera skórki z Winampa 2, łatwo można naprawić ten problem poprzez zmianę na ulubioną skórkę z Winampa. Inną niedogodnością jest fakt, iż Audoucios nie za dobrze wspiera tagi ID3v2. Powoduje to cały szereg dziwnych zachowań programu.

Trzecią usterką, która mi przeszkadza jest to, że chociaż Audaucious wspiera zmianę interfejsu (skórki) - nie robi tego zbyt dobrze. Podwójny rozmiar, zmiana wymiarów głównego interfejsu, zmiana wymiarów okna listy utworów oraz innych okien nie działają, a jeśli już, to efekty również powodują dziwne zachowania programu.

Jedną z zalet Audacious, biorąc pod uwagę jego poprzedników, jest znacznie lepsza organizacja listy odtwarzanych utworów. Mamy tutaj wsparcie dla dodanych strumieni internetowych, płyt CD, sieciowych jak również lokalnych plików. Wsparcie dla innych formatów niż ogg lub mp3 jest niepełne lub nie istnieje. Jednakże dodanie wsparcia dla niektórych rodzajów plików sprowadza się do dodania odpowiednich wtyczek. Podsumowując, Audacious jest normalnym współczesnym odtwarzaczem, jednakże pewne rzeczy powinny być usprawnione.

Audio Overload

Audio Overload jest na tyle interesujący, że został zaprojektowany do specjalnego użytku - służy do odtwarzania plików dźwiękowych z gier video. Chociaż liczba wspieranych formatów jest imponująca, oferowana funkcjonalność nie zachwyca z powodu braku wsparcia dla najnowszych. Na tę chwilę jedynymi formatami jakie wspiera program są te datowane na czasy od Commodore oraz Amstrad CPC do wczesnych wersji konsoli PS2. Jeżeli więc posiadasz pliki dźwiękowe pochodzące ze starych gier, nie będziesz miał żadnych problemów z odtworzeniem ich. Jednakże odtworzenie nowszych formatów będzie raczej trudne do wykonania. Odtwarzacz dostępny tylko i wyłącznie poprzez stronę domową projektu.

BMPx

BMPx jest odtwarzaczem, który posiada wspólne cechy i rozwiązania wykorzystywane w innych odtwarzaczach, dzięki temu otrzymujesz optymalny zestaw funkcji podczas słuchania twojej ulubionej muzyki. BMPx nie jest kolejnym klonem. Pomimo nazwy, odtwarzacz nie posiada już żadnych powiązań z programem BMP (Beep Media Player). Został on przepisany od nowa, porzucono wszystko co związane z BMP a pozostawiono jedynie pewne powiązanie z XMMS, gdzie BMPx korzysta się z plików podstawowych przy dekodowaniu muzyki. Tak więc prawie pod każdym względem BMPx jest zupełnie nowym programem, który oferuje znacznie więcej niż jego rodzice. Chociaż wciąż jest niestabilny oraz sklasyfikowany jako wczesna wersja beta to można powiedzieć, że to, czego dokonali programiści jest fenomenalne.

Pierwsza rzecz jak mnie zadziwiła to system bibliotek. Dzięki tagom obecnym w niemal każdym pliku muzycznym, odtwarzacz sortuje twoja muzykę według artysty, albumu, piosenki i innych kryteriów w zależności od twoich gustów. Jeżeli nie podoba ci się sposób, w jaki zostały posortowane twoje piosenki, możesz łatwo przesortować je ponownie poprzez edycję i zmianę tagów na odpowiadające twoim preferencjom. Lista odtwarzania jest zarówno łatwa do ustawienia, jak i bardzo elastyczna. Listy możesz utworzyć z lokalnych plików lub też z danych z serwisu Last.fm. BMPx posiada niesamowite wsparcie dla dużych kolekcji muzycznych, bezproblemowo stawia czoła mojej kolekcji składającej się z ponad 2500 utworów.

BMPx ma szerokie wsparcie dla radia internetowego. I kiedy mówię szerokie, mam na myśli sytuację, gdzie jest ono bliskie szaleństwu. Liczba dostępnych kategorii stacji wynosi ponad 250, co nie oznacza, że jest to suma wszystkich stacji w każdej z kategorii. Nie byłem wstanie zliczyć dokładnej liczby stacji dla każdej kategorii, ale z pewnością mogę powiedzieć, że wszystkich strumieni jest ponad 2000. Wsparcie dla Last.fm wygląda nieźle, podobnie jak wsparcie dla podcastów.

Odtwarzanie, rippowanie oraz zarządzanie płytami Audio CD jest bardzo proste. Można wybrać, do jakiego formatu chce się zripować pliki (do wyboru: ogg, mp3 oraz flac). BMPx wspiera również odtwarzanie wideo w podcastach. Nie udało mi się znaleźć niczego, co wskazywałoby, że odtwarzacz ten ma wsparcie dla iPoda lub innych podobnych przenośnych odtwarzaczy, jednak biorąc pod uwagę, jak daleko deweloperzy są z nisko numerowanym wersjami beta, podejrzewam, że dodanie go nastąpi w niedalekiej przyszłości, podobnie jak możliwości zakupu muzyki przez sieć.

BMPx standardowo dostępny jest w każdej większej dystrybucji, innym sposobem na zdobycie go jest odwiedzenie strony domowej projektu oraz ściągnięcie najnowszego kodu z SVN.

Podsumowanie

Chociaż jest to koniec pierwszej części naszego przeglądu linuksowych odtwarzaczy, nie myśl, że również koniec cyklu. Wciąż mamy wiele do opisania a niektóre z tych odtwarzaczy będą zapierającym dech w piersiach linuksowym dobrem. W części drugiej zajmiemy się Banshee, Baudline oraz wieloma innymi! Celem tego cyklu jest pokazanie, jak wiele możliwości wyboru posiadasz w świecie linuksowych odtwarzaczy. Nie zamierzamy zajmować sie tylko odtwarzaczami muzycznymi - zamierzamy również zająć się odtwarzaczami video. Chociaż nie będziemy studiować wyjątkowej liczby szczegółów, to mamy nadzieję poruszyć twoją ciekawość w taki sposób, abyś wypróbował każdy z tych odtwarzaczy i znalazł ten odpowiadający twoim potrzebom.

Na przestrzeni lat odkryłem, że nie ważne jak dużo o czymś opowiadam, ostatecznie to od danej osoby zależy jakiego dokona wyboru. Mam nadzieję, że będę w stanie otworzyć twoje oczy tak, abyś mógł zobaczyć co masz do wyboru i zdecydować :)

NOTATKA 10/30/07: Niektórzy czytelnicy wskazali mi interesujące fakty dotyczące wspomnianych odtwarzaczy które zamierzam opisać w drugiej części tej serii. Dziękuję wszystkim za ten wkład.

NOTATKA 11/24/07: Uaktualniłem ten artykuł o dokładniejszy opis programu BMPx. Uważam że za pierwszym razem opis ten nie był wystarczający, tak więc wróciłem do artykule przepisałem go ponownie oraz poprawiłem kilka błędów. Dokonałem również aktualizacji screenshotów aby pokazać kilka nowych cech jakie znalazłem w odtwarzaczu.

NOTATKA 01/06/08: Nastąpiła zmiana strony domowej BMPx. Zaktualizowałem linka do strony domowej.