Przydatne efekty Compiza

Compiz Fusion stał się swoistą ikoną Linuksa. Bardzo często gdy chcemy przekonać kumpla lub koleżankę do tego systemu mówimy mu/jej o atrakcyjności niespotykanych w żadnym innym systemie efektów. Co jednak gdy powie „No dobra, ale po co mi to?”? Obserwując komentarze mam wrażenie, że wiele osób miałoby problemy z odpowiedzią na to pytanie. Sporządziłem więc krótką listę efektów, które, mniej lub bardziej, ułatwiają życie.
Efekty:

  • Show mouse
  • Powiększanie
  • Expo
  • Pokaż pulpit
  • Screenshot
  • Podgląd okien
  • Scale

Poniżej możecie znaleźć opis jak można używać powyższych efektów w celu ułatwienia sobie pracy.

Show mouse

Nigdy nie zdarzyło się wam „zgubić” kursora? Można go teraz łatwiej znaleźć wciskając po prostu <super>+K aby stał się on dużo bardziej widoczny ;)

Powiększanie

Jeśli nie widzimy dokładnie bardzo przyda się efekt powiększenia. Wciskając <super> i kręcąc kółkiem myszki możemy przybliżyć pulpit. Jak zawsze opcji konfiguracji jest sporo. M. in. możemy wybrać tryb powiększania – oprócz standardowego zbliżania się do pulpitu mamy do wyboru lupę lub tzw. rybie oko.

Expo

Jak przydatne są wirtualne pulpity mówić nikomu nie trzeba. Oczywiście, jeśli ktoś robi jedną rzecz naraz to ich nie potrzebuje jednak gdy lubimy mieć otwarte 10-20 okien naraz trudno nie docenić wirtualnych pulpitów. Utrzymać porządek na nich pomoże nam Expo. Dzięki temu łatwo uporządkujemy okna.

Pokaż pulpit

Czasem potrzebujemy na szybko dostać się do pulpitu. Jeśli mamy otwarte naście okien raczej nie jest ciekawe minimalizowanie a potem maksymalizowanie ich wszystkich. Łatwiej jest kliknąć jeden przycisk, wszystkie okna przesuną się do narożników my zrobimy swoje a po ponownym naciśnięciu przycisku okna wrócą na swoje miejsce ;)

Screenshot

Czasem chcemy zrobić „zdjęcie” tylko niewielkiego fragmentu – np. kawałka tekstu ze strony internetowej. Robienie screena całego pulpitu nie ma sensu – lepiej użyć efektu compiza o niezwykle tajemniczej nazwie „screenshot”. Używa się go bardzo łatwo. Naciskamy i przytrzymujemy przycisk <super> i myszką zaznaczamy obszar, który ma zostać sfotografowany. Zostanie on zapisany w wybranym przez nas folderze.

Podgląd okien

Jeśli mamy otwartych wiele okien jeden aplikacji często nie wiemy które okno jest które. Z pomocą przychodzi nam podgląd okien. Rozmiar miniaturki można ustawić.

Scale

Jeden z najgenialniejszych wynalazków. Zbiera wszystkie okna z danego pulpitu lub z wszystkich dzięki czemu nawet mając otwartych 10 okien na 10 pulpitach w ciągu kilku sekund jesteśmy w stanie znaleźć to, które potrzebujemy.

Więcej?

Z pewnością spokojnie można znaleźć więcej przydatnych plunginów. Przede wszystkim jeśli ktoś nie lubi sztywnego i brzydkiego pulpitu, jak ja, compiz będzie dla niego cudowną rzeczą. Tak rozmaitych efektów nie ma nawet Mac OS! Dzięki Compizowi „wszystko płynie”. Jeśli jednak chodzi o czystko pragmatyczne podejście to na pewno przydatne jest również śledzenie aktywności, grupowanie i tabbing, widget layer i wiele innych. Myślę jednak, że te opisane powyżej to podstawa i przydadzą się każdemu.