cdlinux.pl

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

FEATURE DESCRIPTION
KEY FEATURES cdlinux.pl to polska dystrybucja LiveCD bazująca na Debianie. Została stworzona z myślą o początkujących użytkownikach. Oferowane są dwa rodzaje dystrybucji: mały (na małą płytkę CD) i duży (z dodatkowym oprogramowaniem). Domyślne środowisko graficzne to IceWM. Umożliwia bezproblemową konfigurację połączenia Internetowego poprzez modemy DSL (np. w Neostradzie, czy Net24).
Wspierane architektury x86
Minimalne wymagania sprzętowe i586, 64 MB RAM. Do instalacji na dysku twardym potrzeba minimum 1,9 GB dla wersji "duży" i 600 MB dla wersji "mały".
Wolne oprogramowanie? Wolne oprogramowanie z repozytoriów Debiana, dodatkowo pakiety multimedialne z repozytorium debian-multimedia.
INSTALACJA
Instalacja - ogółem (8) Graficzny instalator działający z wykorzystaniem programy Xdialog. Interakcja z użytkownikiem ogranicza się do odpowiedzi na kilka prostych pytań i stworzenia partycji dla dystrybucji. Po zakończeniu procesu kopiowania plików program wyszukuje zainstalowane już systemy operacyjne oraz konfiguruje i instaluje program GRUB.
Wybór pakietów (1) Brak możliwości wyboru pakietów. Instalowane są wszystkie pakiety wchodzące w skład dystrybucji.
Wybór rodzaju instalacji - predefiniowane pakiety (desktop/serwer) (1) Brak. Instalowane są wszystkie pakiety wchodzące w skład dystrybucji.
Wybór rodzaju instalacji ekspert/początkujący (1) Brak
Graficzny instalator (8) Graficzny instalator działający z wykorzystaniem programy Xdialog. Interakcja z użytkownikiem ogranicza się do odpowiedzi na kilka prostych pytań i stworzenia partycji dla dystrybucji.
Szybkość instalatora (8) Instalacja trwa tyle co przekopiowanie zawartości płyty CD-ROM na dysk twardy.
KONFIGURACJA
Graficzne zarządzanie systemem (5) Program cdlcenter, który umożliwia zmianę ustawień sieci, serwera Xów, zapis ustawień dla wersji LiveCD, dodanie nowego użytkownika, instalację na dysku i stworzenie własnej wersji dystrybucji.
Tekstowe zarządzanie systemem (9) Tekstowa wersja programu cdlcenter o takich samych możliwościach.
Standardowa lokalizacja plików konfiguracyjnych (6) Kompatybilny z FHS v2.3 i LSB 3.1. Lokalizacja niektórych plików w /etc odbiega jednak od ogólnie przyjętych reguł.
PAKIETY
Liczba pakietów (8) Wersja ''cdlinux.pl duży'' posiada 1058 zainstalowanych pakietów, zaś wersja ''mały'' 586. Dodatkowo dostępnych jest około 20.000 pakietów z repozytoriów Debiana w wersji ''Sid'' oraz ''debian-multimedia'', które mogą być zainstalowane w wersji LiveCD (tylko na czas pracy), albo po zainstalowaniu dystrybucji na dysku .
Zarządzanie pakietami, automatyczne rozwiązywanie zależności (9) Cdlinux.pl jako dystrybucja, której bazą jest Debian korzysta z mechanizmu APT.
Graficzne narzędzie do instalacji oprogramowania (8) Narzędzie Synaptic — graficzny program do zarządzania pakietami
WYDAJNOŚĆ
Szybkość startu systemu (8) Wysoka w porównaniu z innymi dystrybucjami LiveCD. Wg przeprowadzonych testów cdlinux.pl startuje minimalnie krócej niż dystrybucja Knoppix, a znacznie krócej niż DreamLinux i PCLinuxOS. Wersja 'mały' w porównaniu do innych mini dystrybucji wypada średnio - startuje dużo wolniej niż DSL, czy PuppyLinux, lecz zdecydowanie szybciej niż Slax.
Responsywność systemu (7) Średnia. Zbliżona do innych dystrybucji LiveCD (Knoppix, DreamLinux), szybsza niż PCLinuxOS. Wg przeprowadzonych testów z badanego zestawu aplikacji stosunkowo najwolniej uruchamia się OpenOffice.org
STABILNOŚĆ/BEZPIECZEŃSTWO
Popularność (3) Niska. Cdlinux.pl jest dystrybucją dostępną tylko w polskiej wersji językowej. Na forum zarejestrowanych jest około 600 użytkowników, a liczba postów miesięcznie wynosi średnio 200 (w pierwszej połowie 2007r). Każde wydanie dystrybucji jest pobierane z oficjalnych serwerów około 2000 razy.
Nacisk na bezpieczeństwo (5) Domyślnie wyłączona jest większość zdalnych usług i są zablokowane poprzez TCP Wrapper (/etc/hosts.deny). Pakiety pochodzą z dystrybucji Debian, która jest uważana za jedną z najbardziej dbających o bezpieczeństwo. Wszystkie istotne dla bezpieczeństwa pakiety są na bieżąco łatane, a łatki będą ściągane podczas aktualizacji systemu.
Dojrzałość i stabilność systemu (5) Cdlinux.pl bazuje na 'niestabilnej' wersji dystrybucji Debian. Jednak przed wypuszczeniem każdej wersji dystrybucji jest ona dokładnie sprawdzana pod kątem poprawności działania programów.
LOKALIZACJA
Instalator po polsku (8) Instalator dystrybucji jest w pełni spolonizowany.
Domyślnie system jest spolonizowany (8) Dystrybucja jest spolonizowana. Oczywiście niewielka część pakietów nie posiada polskiej wersji językowej. Domyślnie używaną stroną kodową jest ISO8859-2.
Możliwość ręcznej polonizacji systemu (8) Dystrybucja jest spolonizowana.
APLIKACJE/SIECI
Support for restricted formats (7) W dystrybucji zainstalowana jest Java, Flash Player 9, ffmpeg oraz pełna wersja MPlayera odtwarzająca zdecydowaną większość formatów. W domyślnie wpisanym repozytorium debian-multimedia.org, dostępne są m.in. kodeki wideo z systemu Windows, Acorbat Reader, MythTV i wiele innych. Brak sterowników binarnych dla kart graficznych NVidia i Ati.
Współpraca z Neostradą (Sagem) (9) Dystrybucja zawiera zarówno wszystkie niezbędne pliki firmware i moduł jądra ueagle. Konfiguracja połączenia odbywa się za pomocą programu ''gueagle'' i ogranicza się tylko do wpisania nazwy użytkownika i hasła.
Współpraca z Neostradą (Alcatel) (9) Dystrybucja zawiera zarówno wszystkie niezbędne pliki firmware. Konfiguracja połączenia odbywa się za pomocą programu ''gspeedtouch'' i ogranicza się tylko do wpisania nazwy użytkownika, hasła i ewentualnie VPI.VCI.
Współpraca z ISDN (0) Brak obsługi ISDN.
Sieć bezprzewodowa (6) Cdlinux.pl zawiera pakiet ndiswrapper, który pozwala na ładowanie windowsowych sterowników do kart bezprzewodowych. Niestety brak trzeba tego dokonać ręcznie programu ndiswrapper. Dodatkowo w jądrze znajdują się natywne sterowniki dla kart z następującymi chipsetami: RT2400, RT2500, BCM43XX, PRISM54, IPW2200, IPW2100, ATMEL. W dystrybucji znajduje się również program wifi-radar ułatwiający konfigurację bezprzewodowych kart sieciowych, wpa-suplicant pozwalający na szyfrowane połączenie WPA i WPA2 oraz zestaw programów do diagnozowania sieci, takich jak kismet, aircrack-ng czy airsnort.
Dodaj nową wypowiedź
- +