Beagle Vs Tracker

To jest część pierwsza z dwóch. Tutaj znajduje się (na oko) połowa częsci pierwszej.
status: połowa przetłumaczona, pytać o zgodę, czeka na tłumacza

Jeśli nikt nie weźmie, to kiedyś skończę. Pisał pi00.

część 1: http://www.linux.com/feature/143258
część 2: http://www.linux.com/feature/143259

Programy Beagle i Tracker indeksują Twoje pliki i pozwalają na szybkie ich wyszukiwanie. Oba projekty są dedykowane dla środowiska graficznego GNOME, ale jakiś czas temu zostały uniezależnione od powłoki graficznej i mogą działać z KDE lub każdym innym śr. graficznym. Od ponad dwóch lat porównuję ich obsługę i wydajność.

Oba projekty mogą współdziałać z innymi narzędziami, nie są jedynie samodzielnymi aplikacjami. Jeśli jesteś zainteresowany tym, przez jakie aplikacje są wykorzystywane, możesz przeczytać listy dyskusyjne Beagle i Tracker. Zależnie od sposobu wykorzystania Beagle w Twojej dystrybucji, możesz znależć go nawet jako rozszerzenie do Firefoksa, które będzie indeksować każdą odwiedzaną przez Ciebię stronę.

Beagle zostało napisane w Mono, a Tracker w C. Unikam wojny o tym, który język jest lepszy bądź potrzebuje więcej pamięci RAM, ponieważ nie
o tym jest artykuł. Wybór danego języka nie spowoduje, że jakiś projekt będzie wyraźnym zwycięzcą ani nie oznacza, że w tym przypadku Tracker jest bardziej wydajny.

Obydwa programy działają jak usługi (deamon) uruchomione w tle i indeksują Twoje pliki. Dbają o to, by baza z indeksem była uaktualniana w czasie rzeczywistym, zaraz po zmianach na dysku. Do odpytywania bazy wykorzystują interfejs RDF. Programy podczas pierwszego uruchomienia skanują Twój katalog domowy. Oba potrafią indeksować wymienne nośniki danych, choć w przypadku Beagle, wymagana jest konfiguracja w zależności od tego, jak pakiet został dostarczony w dystrybucji.

W standardowej konfiguracji Beagle zachowuje pewne indeksy całego systemu, takie jak katalogi /usr/share/doc i udostępnia je wśród wszystkich użytkowników. Żeby zobaczyć czy ta opcja jest dostępna, wykonaj polecenie beagle-info —list-static-indexes.

Beagle korzysta z EA (extended attributes) do przechowywania pewnych metadanych dla każdego pliku, ale mogą one trafiać do bazy danych SQLite jeśli EA są niedostępne. FAQ Beagle informuje, że używanie SQLite jako głównej bazy jest jednak wolne i zauważalnie obniża wydajność. To może być problem jeśli zamierzasz indeksować partycje NFS na standardowym jądrze serii 2.6, które nie ma wsparcia dla EA. Na stronie projektu zalecane jest w tym przypadku użycie statycznych indeksów na serwerze, a potem ich wyeksportowanie, by uniknąć bardzo powolnej operacji indeksowania z użyciem bazy SQLite.

Beagle ma znacznie bardziej obszerniejszą w informacje stronę niż projekt Tracker. Jest tam więcej szczególowych informacji dotyczących konfigurowania i dostosowywania programu.

Dla openSUSE 11 paczkę zdobywamy za pośrednictwem systemu 1-Click Install, dla Ubuntu Hardy jest dostępna w repozytorium universe, a Fedora 9 ma ją w standardowych repozytoriach. Tracker jest dostępny w repozytoriach Ubuntu i Fedory, a w openSUSE jest niedostępny. W tym artykule używam Beagle w wersji 0.3.7-4.fc9.x86_64 i Tracker 0.6.6-2.fc9 na Fedorze 9 x86_64.

Dla każdego z tych narzędzi trudno jest określić swoje preferencje. Głównym czynnikiem decydującym o tym, jakiego narzędzia będziesz używać jest to, co chcesz indeksować. Poniżej są zrzuty ekranu dla Beagle (beagle-settings) i Tracker (tracker-preferences).

Chociaż Beagle zapewnia wsparcie dla statycznych indeksów, które nie są aktualizowane na bieżąco, a tylko podczas pełnego zindeksowania, to okno ustawień nie zawiera możliwości zmiany tej opcji. Na stronie projektu napisano, że jeśli nie używamy statycznych indeksów do pracy z NFS to operacja ta tragicznie się wydłuża, ale nie udostępniono użytkownikom zmiany tego zachowania. Niefortunne przeoczenie.

Pomimo, że wyszukiwanie innych urządzeń w sieci jest uznane za eksperymentalną funkcję, w programie jest dostępna zakładka Networking, ale z nieaktywnymi opcjami. Nie mogłem ustalić własnego hasła dla mojego indeksu dla wyszukiwań w sieci, a gdy udostępniłem swój index w sieci nie mogłem go zobaczyć gdy próbowałem dodać zdalne wyszukiwanie używając tych samych ustawień. Być może okno ustawień usuwa wszystko, co jest uruchomione na każdym interfejsie sieciowym, jeśli jest to localhost.

Preferencje Trackera są wyposażone w opcję zmiany ustawień podczas pracy na baterii, ale brak opcji wydajnieszego indeksowania podczas działania wygaszacza ekranu. W wielu systemach wygaszacz ekranu nie oznacza stanu bezczynności, ponieważ w tle mogą wykonywać się przeznaczone na ten czas zadania. Możemy określić jakie foldery mają być sprawdzane i przydzielić je do jednej z dwóch grup: sprawdzanie w czasie rzeczywistym lub tylko przy uruchomieniu programu.
Ciekawą opcją w Trackerze, niedostępną w Beagle, jest możliwość określenia maksymalnej wielkości tekstu (w kB) i ilości unikalnych słów dla pliku, które zostaną zindeksowane.