Arch

Znajdujesz się na stronie Wiki, na której możesz edytować informację publikowaną w serwisie jakilinux.org. Wszystkie zmiany, których dokonasz zostaną automatycznie skopiowane do odpowiedniego artykułu wortalu, po zaakceptowaniu przez moderatora.

Uwaga: nie należy tłumaczyć/modyfikować nazw kolumn! Skrypt migrujący używa ich do przypisania pól w bazie danych!!!

FEATURE DESCRIPTION
KEY FEATURES ArchLinux - dystrybucja dla średnio-zaawansowanych i zaawansowanych użytkowników, uznawana za jedną z najszybszych binarnych dystrybucji (m.in. dzięki optymalizacji dla i686). Tworzona jest według reguły "KISS", co uzasadnia brak graficznych konfiguratorów systemowych. Posiada własny, obsługujący zależności menadżer pakietów Pacman, a także pozwala na łatwą kompilacje oprogramowanie korzystając z mechanizmu AUR.
Supported architectures i686, x86_64
Minimal hardware requirements Procesor o architekturze i686(PPro, Pentium 2 i wzwyż, Athlon/Duron, itd. Nie wspierane AMD K6, Transmeta Crusoe, CyrixIII i VIA-C3) lub x86-64.
INSTALLATION
Installer - overall (5) Arch posiada instalator działający w trybie tekstowym. Jest on elastyczny i umożliwia selektywną instalacje - z pominięciem przykładowo konfiguracji oprogramowania czy instalacji programu rozruchowego.
Package selection (6) Wybór całych grup pakietów, a następnie poszczególnych pakietów w obrębie grupy. Możemy ściągnąć płytkę instalacyjną arch-core (ok. 300MB) i ręcznie wybrać pakiety, chociaż lepszym rozwiązaniem jest pobrać wersję arch-ftp (ok. 150MB), która pozwala nam zainstalować system bezpośrednio z serwerów lustrzanych dystrybucji.
Predefined package groups (6) Wybór grup pakietów (niezalecane, patrz poprzedni punkt).
Expert mode install (1) Tylko tryb eksperta. Można również użyć skryptu do bootstrapu.
Graphical installer (0) Brak.
Installer speed (6) Dobra szybkość instalacji. Postawienie systemu w wersji CORE zajmuje około 7 minut przy znajomości plików konfiguracyjnych (szczególnie jeśli wiemy co robimy).
CONFIGURATION
Graphical system management (0) Brak. Można oczywiście wspomagać się konfiguratorami środowisk typu KDE, GNOME, XFCE.
Console-based system management (0) Brak. W czasie instalacji dostępnymi edytorami są Vi i nano.
PACKAGE SYSTEM
Number of packages (7) Duża, zarówno w postaci pakietów binarnych jak i źródeł (zwłaszcza po uaktywnieniu repozytorium AUR, jednak nie może się równać z Debianem, Mandrivą czy FreeBSD.
Package management, automatic dependency resolving (7) Bardzo dobry menadżer pakietów Pacman. Pacman dba o zależności oraz pozwala na wykluczanie dowolnych pakietów. Również budowa własnych pakietów jest bardzo prosta dzięki systemowi ABS (Arch Build System). Wystarczy tylko raz napisać plik PKGBUILD lub ściągnąć takowy z sieci. Istnieją również narzędzia do pracy z plikami PKGBUILD takie jak aur-get czy yaourt.
Graphical package management tools (4) Nakładki na PacmanaPacman GUI Frontends.
PERFORMANCE
System boot-up speed (8) System po instalacji startuje bardzo szybko. Brak graficznego logowania oraz niewielka liczba domyślnie włączonych usług sprawiają, że Arch czasem ładowania dorównuje Gentoo. Oczywiście graficzne logowanie oraz dodatkowe usługi wydłużają ten proces, ale i tak w porównaniu z innymi dystrybucjami jest on krótki.
System responsiveness (8) Programy kompilowane są pod architekturę i686 lub x86_64, a brak zbędnych usług i programów powoduje, że system jest bardzo szybki. Istnieje również możliwość łatwego przekompilowania pakietów z dodatkowymi opcjami optymalizacji.
STABILITY/SECURITY
Popularity (5) Arch Linux nie jest tak popularny jak Ubuntu czy Fedora, ale z czasem zyskuje coraz więcej użytkowników.
Security focus (4) W systemie nie mamy włączonych żadnych usług, których sobie nie zażyczymy. Wynikiem częstych aktualizacji pakietów jest to, iż nie są one tak dobrze przetestowane jak w Slackware czy Debianie, jednakże wszelkie błędy są szybko łatane. Bardzo dobry manager pakietów oraz aktualizacja systemu jednym poleceniem powodują, że instalowanie poprawek i aktualizacji jest łatwe, lekkie i przyjemne (pacman -Syu).
Stability and maturity (5) Arch jest stosunkowo młodą dystrybucją i ze względu na szybkie wprowadzanie nowych wersji pakietów (w tym jądra) od czasu do czasu występują problemy ze stabilnością. Zauważyć należy również, iż z biegiem czasu stabilność Archa się poprawia i sytuacja ta ma miejsce coraz rzadziej.
INTERNATIONALIZATION
Does the installer support multiple languages? (0) Nie. Instalator wyłącznie w języku angielskim.
Is the system localized after installation? (4) Instalator daje możliwość edycji pliku /etc/rc.conf (Vi i nano), dzięki czemu, po zakończeniu instalacji, możemy mieć ustawione locale, wybraną miejscowość i strefę czasową, język, wybrany polski układ klawiatury oraz czcionkę z polskimi znakami diakrytycznymi w powłoce.
Is manual system localization easy? (9) Polonizacja Archlinux może być wykonana zarówno podczas instalacji (patrz obok) oraz po zainstalowaniu systemu, praktycznie rzecz biorąc nie ma z nią żadnych problemów.
APPLICATIONS/NETWORK
Support for restricted formats (6) Dostępność takich aplikacji jak Skype, Adobe Acrobat Reader czy sterowników do kart graficznych NVidia, Ati w głównych repozytoriach powoduje, że zastrzeżone formaty nie są już takie straszne. To czego nie ma w głównych gałęziach repozytoriów znaleźć można w AUR
Sagem DSL modem support (5) Instalacja nieautomatyczna, należy załadować odpowiednie moduły jądra (pppoatm), umieścić firmware w odpowiednim katalogu i zmodyfikować kilka plików z /etc/ppp.
Alcatel DSL modem support (6) Instalacja nie jest automatyczna, ale domyślne jądro zawiera wszystkie niezbędne moduły. Należy tylko umieścić firmware w odpowiednim katalogu i skonfigurować pppd. Generalnie instalacja bezproblemowa, jeśli wiemy co robić.
ISDN support (0) ?
Wireless support (6) Instalacja nie jest automatyczna, ale w repozytoriach są pakiety odpowiedzialne za zarządzanie siecią bezprzewodową. Do tego dochodzą standardowe narzędzia dołączane do KDE, GNOME czy XFCE.
Dodaj nową wypowiedź
- +