Arch Linux

Moja propozycja jeśli idzie o instalację.
Dziś zajmiemy się instalacją Arch Linuksa - dystrybucji powstałej na bazie Cruxa, Slackware i PLD. Jest to dystrybucja niezwykle prosta w konfiguracji, jednak prostota ta została osiągnięta przez zastąpienia graficznych konfiguratorów doskonale opisanymi plikami tekstowymi (konfiguracja w tym systemie trwa często dużo krócej niż w innych distrach z gui). Warto dodać, że zaraz po instalacji otrzymujemy czysty system z konsolą, edytorem plików nano i wspaniałym menadżerem pakietów - pacman (instalacja jakiegokolwiek programu sprowadza się do wpisania komendy pacman -Sy nazwa_pakietu).

Przechodząc do sedna sprawy… Pierwszym krokiem jest pobranie obrazu płyty instalacyjnej stąd (w tym opisie korzystać będę z płyty instalacyjnej arch-ftp-install-2008.04-rc-i686.iso (jest już bardzo stabilna) i wykonam instalację w opcji netnstall (jest to opcja zalecana, ponieważ płyta zawiera tylko podstawowe (base) pakiety potrzebne do instalacji, które stają się nie aktualne już po kilku dniach od wydania). Po włożeniu płyty do napędu i zabootowania z niej systemu pokaże się nam następujące okno:
Screenshot-02.png
Wybieramy opcję Boot ArchLive. Nastąpi ładowanie systemu:
Screenshot-04.png
Kiedy system się załaduje będziemy mogli zalogować się do systemu. Wykonujemy to logując się jako root
Screenshot-05.png
Następnie uruchamiamy program instalacyjny za pomocą polecenia /arch/setup
Screenshot-06.png
Instalator powita nas komunikatem, klikamy OK i przechodzimy do wyboru medium z którego instalować będziemy Archa. Wybieramy opcję FTP/HTTP
Screenshot-07.png
Instalator poprosi nas o skonfigurowanie połączenia z internetem, klikamy OK.
Screenshot-08.png
Naszym oczom ukarze się menu programu. Klikamy na opcję z numerem 0
Screenshot-09.png
Zostaniemy poproszeni o wybranie interfejsu sieciowego
Screenshot-10.png
Jeśli instalator wykryje, że posiadamy DHCP, zapyta nas o to czy ma z niego pobrać informacje konfiguracyjne. Zgadzamy się na to.
Screenshot-11.png
Kiedy już sieć zostanie skonfigurowana, instalator powiadomi nas o tym stosownym komunikatem. Klikamy na OK i przechodzimy do głównego menu instalatora. Następnym krokiem jest partycjonowanie dysku, aby je wykonać wybieramy opcję pierwszą. Przejdziemy w ten sposób do menu partycjonowania w którym musimy wybrać jedna z dostępnych opcji. Ja wybrałem opcje pierwszą.
Screenshot-15.png
tutaj po kolei będziemy musieli podać wielkość tworzonych partycji. Dla partycji bootloadera polecam 32 MB. Dalej musimy podać wielkość partycji swap (zalecane jest aby była to ilość pamięci ram jaką posiadamy w komputerze pomnożona razy 1,5) i partycji roota (/). Reszta zostanie przeznaczona na partycję /home, zostaniemy tez zapytani o to z jakiego systemu plików chcemy korzystać (osobiście polecam format reiserfs). Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania program rozpocznie tworzenie partycji. Kiedy skończy zostaniemy przeniesieni do menu partycjonowania, w którym wybieramy opcje powrotu do głównego menu (4). Kolejnym krokiem jest wybranie pakietów do zainstalowania. W tym celu wybieramy opcję 2. Najpierw instalator zapyta nas o serwer z którego chcemy pobrać pliki do instalacji (polecam wybranie oficjalnego serwera dystrybucji, jest on dość szybki i daje nam pewność, że w naszym systemie zostaną zainstalowane najnowsze pakiety).
Screenshot-28.png
Potem wyświetlony zostanie komunikat informujący nas o przebiegu instalacji, klikamy OK. Program pobierze informacje o pakietach i zapyta nas czy chcemy, aby wszystkie pakiety były zaznaczone, zgadzamy się. W następnym oknie wybieramy pakiety, których nie chcemy instalować (polecam jednak zainstalowanie wszystkich), kiedy skończymy klikamy OK.
Screenshot-30.png
Znów wylądujemy w głównym menu, tym razem wybieramy opcję 3 (instalację pakietów). Zostaniemy też zapytani o to czy na pewno chcemy kontynuować, klikamy OK. Rozpocznie się pobieranie i instalacja pakietów.
Screenshot-39.png

Screenshot-41.png
Kiedy cały proces dobiegnie końca, naszym oczom ukaże się następujące okienko
Klikamy na Continue. Po raz kolejny wylądujemy w menu głównym, teraz przejdziemy do konfiguracji nowo zainstalowanego systemu klikając na opcję 4. Zostaniemy zapytani czy chcemy aby instalator wstępnie skonfigurował nasz system, zgadzamy się.
Screenshot-43.png
Następnie zostaniemy zapytani o kilka rzeczy, na które odpowiadamy w zależności od posiadanego sprzętu, instalator zapyta nas również o to czy chcemy skorzystać z ustawień sieci które skonfigurowaliśmy na początku instalacji, zgadzamy się. Po odpowiedzi na te pytania zostaniemy zapytani o to czy pliki edytować chcemy przez nano czy przez vi (ja korzystałem z nano). W kolejnym oknie zostaną wyświetlone pliki konfiguracyjne. Przechodzimy do /etc/rc.conf - zmieniamy w nim w sekcji LOCALIZATION następujące parametry:
LOCALE="pl_PL"
TIMEZONE="Europe/Warsaw"
KEYMAP="pl"
CONSOLEFONT="lat2-16.psfu.gz"

Dalej w sekcji NETWORKING zmieniamy parametr HOSTNAME. Wpisujemy w nim (w miejsce myhost)własną nazwę hosta. Po dokonaniu tych zmian zapisujemy zawartość pliku. Kolejnym plikiem który musimy dokonfigurować jest /etc/hosts. Dopisujemy w nim nazwę hosta, którą wpisaliśmy w rc.conf przed "localhost" (oddzielamy nazwy spacją). Zapisujemy plik i przechodzimy do konfiguracji pliku /etc/locale.gen w którym ustawimy lokalizację systemu. W tym celu musimy odhaszować (usunąć znak #) odpowiednie wpisy:
pl_PL ISO-8859-2
pl_PL.UTF-8

Zapisujemy zawartość pliku po czym instalator automatycznie zlokalizuje system. Teraz ustawiamy hasło roota (i potwierdzamy je) przechodząc do Root-Password. Po wykonaniu powyższych czynności przechodzimy do menu głównego. Teraz pozostała nam do wykonania ostatnia czynność czyli instalacja bootloadera, wybieramy w tym celu opcję 5. Zostaniemy zapytani o to jaki chcemy program zainstalować (polecam GRUBa - łatwiejszy w konfiguracji). Program go wstępnie skonfiguruje, po czym pozwoli nam na dokonfigurowanie go przez edycję pliku /boot/grub/menu.lst (z reguły ustawienia prekonfigurowane są trafne). Po zakończeniu edycji zapisujemy plik. Wybieramy partycję na której bootloader ma zostać zainstalowany (polecam wybranie MBR pierwszego dysku). Teraz, gdy znów wylądujemy w głównym menu wybieramy opcję 6 czyli opuszczenie instalatora. Następnie wpisujemy reboot by zrestartować system i wyjmujemy płytkę instalacyjną. Gratulacje! Właśnie zainstalowałeś Archa na swoim dysku. Informacje o dalszej konfiguracji Twojego systemu znajdziesz w wiki portalu archlinux.pl.